Isnin, 6 Jun 2011

Abdul Hadi tersepit, terikut pemimpin bukan ulama!

Keputusan Pas untuk kekal dalam pakatan pembangkang adalah disebabkan mereka tiada pilihan lain kerana terperangkap dengan perpecahan yang berlaku dalam parti. Keputusan tersebut diambil kerana Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilihat tidak berwibawa, malah terikut-ikut dengan rentak sebahagian pemimpin bukan ulama.

Jika diamati pandangan serta tindak-tanduk beliau, Pas sudah jauh daripada perjuangan asal, sebaliknya parti yang dikatakan memperjuangkan Islam itu kini lebih mementingkan soal politik, ghairah dan kemaruk mendapatkan kuasa! Mungkin disebabkan oleh itu Abdul Hadi yang menolak kerjasama dengan UMNO dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Jika kita masih mengingati semasa zaman bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, UMNO pernah meminta Pas supaya bersama-sama mempertahankan beberapa perkara dalam Perlembagaan negara, tapi parti itu tidak mahu berbuat demikian.

Jadi dapat dibuat kesimpulan bahawa Pas lebih pentingkan soal politik dan ghairah untuk menjadi pemimpin mengatasi segalanya dan tidak menghairankan jika Abdul Hadi bertindak demikian.

Ditambah pula dengan kemenangan Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden Pas dengan 420 undi, dijangkakan wujud pergolakan yang cukup kuat dalam Pas kerana mereka yang berkelulusan agama tidak menjawat jawatan penting dalam parti kecuali Abdul Hadi .

Golongan yang berkelulusan agama tentu berasa kedudukan mereka tidak penting dalam parti. Jika ditakdirkan berlaku sesuatu terhadap Presiden Pas, maka tradisinya Pemangku Presiden Pas akan disandang oleh Mohamad dan kumpulan erdogan didalam Pas akan tersenyum panjang! Wallahuallam.

Warna-warni politik
Torashah..

1 ulasan:

kembara putih berkata...

Sekurang2nya takde ulama' Rahim Tambi Chik, Khir Toyo, Rais Yatim dan Isa Samad dalam PAS.


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor