Isnin, 20 Jun 2011

Ambiga kata NO WAY : Perhimpunan Diteruskan Walau Anwar Nak Batal!

Perhimpunan Bersih 2.0 yang dijadualkan pada 9 Julai ini akan tetap diteruskan meskipun Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim meminta jawatankuasa perhimpunan tersebut membatalkan rancangan mereka itu.

Pengerusi Bersih 2.0, Ambiga Sreevenasan berkata, Anwar tidak berhak meminta NGO itu membatalkan hasrat mereka untuk berhimpun memandangkan beliau bukan sebahagian dari jawatankuasa perhimpunan tersebut.

“Anwar tidak berhak untuk membuat sebarang keputusan untuk membatalkan perhimpunan Bersih 2.0.

“Bersih 2.0 akan tetap diteruskan setelah mengambil kira mengenai ketidaktelusan pilihan raya DUN Sarawak yang lalu, dan jawatankuasa ini memutuskan untuk tetap mengadakan perhimpunan untuk memperjuangkan lapan tuntutan kami,” katanya pada majlis pelancaran Perhimpunan Bersih 2.0, di sini malam tadi.

Anwar dalam kenyataannya kepada media semalam, bersedia meminta Ambiga membatalkan Perhimpunan Bersih 2.0 sekiranya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, memberi jaminan perjalanan pilihan raya umum (PRU) ke-13 yang adil dan bebas.

Menurut Ambiga, Perhimpunan Bersih 2.0 adalah bebas dari sebarang campur tangan politik dari mana-mana pihak dan ia diadakan semata-mata demi memperjuangkan hak rakyat.

Majlis pelancaran itu turut dihadiri oleh beberapa tokoh politik Pakatan Rakyat seperti Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Seputih, Teresa Kok, ADUN Batu Burok, Syed Azman Syed Nawawi, wakil SAPP, David Lau, dan wakil Parti Rakyat Malaysia (PRM), Rohana Ariffin.

Majlis yang dihadiri oleh sekitar 700 penyokong Bersih 2.0 yang mewakili pelbagai NGO dari seluruh negara menyatakan komitmen mereka untuk sama-sama turun padang berdemonstrasi di jalanan menuju ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum Bersih 2.0 kepada DYMM Yang DiPertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin.

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor