Rabu, 29 Jun 2011

MB Khalid dah kecut 'teloq' - Tak berani hadir ke BERSIH 2.0!

MB Selangor tidak bertanggungjawab

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dianggap sebagai pemimpin yang tidak bertanggungjawab apabila membayangkan tidak akan menghadiri perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) pada 9 Julai depan sedangkan pada masa yang sama beliau menyeru rakyat negeri ini agar menyertai perhimpunan itu.

Khalid sebenarnya kecut teloq dan takut ditangkap pihak berkuasa jika menyertainya kerana sedar perhimpunan haram itu menyalahi undang-undang negara.

Dilihat beliau sanggup memperjudikan nasib rakyat negeri ini apabila mendakwa ia bukanlah satu perhimpunan haram dan tidak ada sesiapa akan ditangkap pihak berkuasa bagi merayu kehadiran rakyat pada perhimpunan itu. Berkemungkinan rakyat biasa akan ditangkap oleh pihak berkuasa jika mereka menyertai perhimpunan haram itu sedangkan Abdul Khalid terus berkuasa sebagai Menteri Besar!

Apakah maksud yang tersirat disebalik kenyataan Khalid membayangkan yang beliau tidak akan hadir menyertai perhimpunan yang diketuai oleh bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia, Datuk S. Ambiga itu. Beliau berkata, adalah tidak adil sekiranya beliau perlu mengetepikan tugasan sebagai pemimpin negeri hanya untuk menyertai perhimpunan tersebut.

Beliau juga turut menyatakan paling tidak (jika tidak sertai perhimpunan itu), saya akan menulis (surat) secara peribadi kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin untuk menjelaskan kepada Seri Paduka mengenai pendirian saya," katanya.

MB Khalid mungkin sudah terlupa semasa beliau mengetuai 'Demo Air' untuk menyerahkan memorandum kepada Yang DiPertuan Agong tidak lama dahulu sehingga membuatkan baginda Sultan Selangor terkilan dengan sikap tak bertanggungjawap Khalid Ibrahim.

Kalau dah tahu boleh menulis surat secara peribadi kepada Yang diPertuan Agong, mengapa Khalid tidak lakukannya sewaktu Demo Air dahulu. Memang cakap tak serupa bikin MB Selangor yang bebal ini!

Jelas kenyataan Khalid itu bercanggah dengan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali yang merupakan 'individu di sebalik tabir' bagi menjayakan perhimpunan itu. Khalid sedar bahawa Azmin bersungguh-sungguh mahu semua pihak termasuk pemimpin pembangkang terlibat dalam perhimpunan itu dan sebab itulah beliau (Abdul Khalid) tidak mahu hadir.

Ini adalah kerana, Khalid sememangnya sudah lama bimbang Azmin akan menggugat kedudukannya sebagai Menteri Besar memandangkan hubungan rapat Azmin dengan Anwar Ibrahim (Penasihat PKR)!

Dan terbaru kejutan dari daripada Pengerusi BERSIH 2.0, Ambiga Sreenevasan akhirnya mengakui BERSIH pimpinannya menerima ‘sejumlah kecil sumbangan’ daripada dua organisasi Amerika Syarikat iaitu National Democratic Institute (NDI) dan Open Society Institute (OSI) tetapi untuk bagi projek-projek lain, dan bukannya untuk perhimpunan bulan depan. “Perhimpunan bulan depan akan disponsor oleh kerajaan negeri Selangor”, kata Ambiga!

Apa yang hendak disembunyikan lagi oleh MB Khalid. Adakah ini dipanggil 'merakyatkan ekonomi Selangor' bilamana wang rakyat sendiri disalahgunakan oleh pemimpinnya yang tak bertanggungjawap?

Agak malang bagi negeri Selangor mempunyai seorang Menteri Besar yang bebal dan sengal seperti Khalid Ibrahim. Kalau dahulu semasa mula memerintah negeri Selangor, wang zakat pun nak dirembatnya untuk kegunaan kerajaan negeri sehingga baginda Sultan terpaksa campur tangan!

Yang penting sekarang adalah menyeru agar pihak berkuasa mengambil tindakan tegas kepada mana-mana pihak yang menganjurkan perhimpunan haram kerana ia adalah satu budaya negatif yang mengganggu ketenteraman awam.

Tidak kira siapa pun penganjurnya, pihak berkuasa perlu mengambil tindakan tegas kepada mereka yang cuba menggerakkan budaya perhimpunan haram di negara ini.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor