Selasa, 29 September 2009

PROTES PENTERNAK!

Deretan kenderaan yang membawa lembu dan kambing di pintu masuk Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor di mana terletaknya Pejabat Menteri Besar di Shah Alam, semalam.

Kira-kira 100 penternak lembu di Selangor berhimpun secara aman sambil membawa 40 ekor lembu dan kambing di hadapan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor, semalam.

Mereka bertindak sedemikian bagi meluahkan rasa tidak puas hati terhadap kerajaan negeri yang didakwa tidak mengendahkan rintihan dua penternak yang mengalami kerugian akibat kejadian empangan pecah di kawasan Lembah Sungai Tua Ulu Yam, Selayang, 24 September lalu. "Kalau lembu pun tak boleh jaga, bagaimana nak jaga rakyat".

Sebagai tanda tidak puas hati, mereka berhimpun secara aman sambil membawa 40 ekor lembu dan kambing di hadapan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK). Perhimpunan itu juga bertujuan menyerahkan memorandum yang mengandungi bantahan serta cadangan Persatuan Penternak Ruminan Negeri Selangor berhubung perkara itu kepada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Pengerusi persatuan itu, Samad Kassim ketika ditemui berkata, mereka kecewa kerana kerajaan negeri langsung tidak ambil tahu rintihan dua penternak berkenaan. ''Paling dikesalkan apabila tiada seorang pun wakil rakyat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas atau wakil kerajaan negeri menjenguk kawasan tersebut apatah lagi menyalurkan bantuan selepas lima hari kejadian berlaku.

''Sebaliknya penternak dipersalahkan dengan mendakwa ladang ternakan itu dibina secara haram sedangkan ia mempunyai permit serta membayar cukai kepada Majlis Perbandaran Selayang (MPS)," dakwanya. Kejadian empangan pecah itu menyebabkan hampir 300 ekor lembu dan kambing terperangkap dan mati apabila kandang haiwan ternakan itu dinaiki air yang dipenuhi timbunan sampah.

Samad berkata, persatuan itu menuntut Menteri Besar mencari jalan membantu golongan penternak memandangkan mereka antara golongan yang menyumbang kepada sumber makanan di Selangor. Menurutnya, sejak insiden tersebut berlaku hanya pegawai daripada Jabatan Veterinar dan kontraktor datang ke ladang itu untuk melakukan kerja-kerja mengepam air.

Beliau berkata, kerajaan negeri patut memikirkan cara untuk membantu para penternak dan bukannya menuding jari menyalahkan mereka kerana ia bercanggah dengan konsep kerajaan berkebajikan yang dilaungkan mereka. ''Sekiranya kerajaan negeri enggan membantu, kita akan hantar lembu-lembu ini ke setiap rumah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor," tegasnya mengenai tujuan membawa haiwan itu ke bangunan SUK.

Setelah menunggu lama, Samad dibenarkan menyerahkan memorandum berkenaan kepada Setiausaha Politik Menteri Besar, Nik Nazmi Nik Ahmad kira-kira pukul 2.30 petang. Beliau berkata, satu memorandum juga akan diserahkan kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bagi tujuan yang sama.

Sementara itu, Exco Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan negeri, Yaakob Sapari yang mengadakan pertemuan dengan Samad dan beberapa orang penternak di pejabatnya di Bangunan SUK petang ini memberi jaminan akan menyelesaikan masalah di ladang ternakan terlibat.

Katanya, dua ladang yang terjejas itu akan dibersihkan dan bahan binaan akan disediakan untuk membina semula kandang haiwan berkenaan. Jelasnya, kerajaan negeri sedang mencari kawasan berkeluasan kira-kira 80 hektar bagi menempatkan semula ladang ternakan yang mengalami masalah pemilikan tanah.

Pada 28 Ogos lalu, kira-kira 200 penduduk Seksyen 23 Shah Alam mengadakan demonstrasi secara aman dan turut mengarak kepala lembu di hadapan Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah sebagai membantah cadangan pembinaan kuil.

Komen : Tak habis-habis lagi isu lembu di Selangor. Lepas protes kepala lembu, sekarang lembu-lembu sendiri yang buat protes. Selepas ini pula siapalah pula akan di tuduh oleh "Twin Khalid" yang menjadi dalang kepada protes kali ini? Adakah mereka akan menuduh UMNO dan BN yang menjadi dalang kepada protes kali ini lagi. Bantailah labu....!!!

Yang ini pula bagaimana ya? Tak terasa terhina pula apabila lembu ini diperlakukan sedemikian...? Tiada pula tangkapan sepertimana kes kepala lembu?

Warna-warni politik
Torashah.

Ahad, 27 September 2009

Desak Ibrahim letak jawatan!

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengulangi gesaan agar Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali melepaskan jawatan ekoran tindak-tanduknya yang semakin bertentangan dengan parti itu.

Nik Abdul Aziz berkata, langkah itu perlu jika mahu amal solehnya diterima Tuhan kerana rezeki yang diperoleh melalui hasil jawatan tersebut adalah ‘tidak betul.’

Katanya, rakyat Pasir Mas tidak lagi merestui Ibrahim sebagai wakil rakyat mereka yang diberi kemenangan selepas bertanding sebagai calon bebas atas tiket Pas dalam pilihanraya umum lalu.

Sehubungan itu katanya, langkah terbaik yang perlu dilakukan oleh Ibrahim adalah dengan melepaskan jawatan itu dan memberi laluan pilihan raya kecil di kawasan itu.

“Kalau orang Pasir Mas kata dia kena berundur, berundurlah. Duit yang dia makan tu tak betul, dia sembahyang Tuhan tak terima, dia buat apa pun Tuhan tidak terima. “Baik dia letak jawatan lagi senang. Perut kenyang pun tapi kalau masyarakat perlekeh buat apa?

Dulu orang Pas yang undi dia, orang UMNO ada sedikit sahaja,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini hari ini. Kenyataan Nik Abdul Aziz ini adalah susulan desakan pemimpin Pas Kelantan sebelum ini yang mahukan Ibrahim melepaskan jawatan kerana beliau dilihat sudah berpaling tadah.

Saya laksanakan amanah

Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali mempersoalkan tindakan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengulangi desakan supaya beliau mengosongkan kerusi Parlimen tersebut.

Beliau sebaliknya mendesak Nik Abdul Aziz supaya meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chempaka kerana gagal melaksanakan tugas walaupun telah diberi mandat oleh rakyat hampir 20 tahun menerajui negeri ini.

Katanya, Mursyidul Am Pas itu tidak berhak untuk mendesaknya melepaskan jawatan kerana kemenangannya pada pilihanraya umum lalu diberikan oleh penduduk Pasir Mas dan parti hanya menjadi landasan untuk berbakti.

“Kenapa saya perlu meletak jawatan, dia yang sepatutnya meletakkan jawatan, apa yang dia buat sejak memerintah Kelantan pada 1990? Tidak ada perubahan langsung. “Nik Abdul Aziz gagal untuk mentadbir dan ia jelas terbukti, jadi dia yang harus meletakkan jawatan kerana sudah lama memerintah tetapi tidak ada apa yang dibuat untuk rakyat di negeri ini.

“Saya tidak makan duit haram, semua elaun saya sebagai Ahli Parlimen saya kembalikan kepada rakyat bagi memastikan mereka tidak hidup dalam keadaan susah kerana kerajaan negeri tidak membantu,” katanya kepada pemberita pada Majlis Sambutan Aidilfitri Parlimen Pasir Mas di sini hari ini.
Komen Torashah:

Kenyataan Pok Nik ibarat ketam mengajar anaknya berjalan. Adalah lebih baik Pok Nik menasihatkan ahli-ahli PAS yang masih lagi mencari rezeki dengan kerajaan supaya berhenti sahaja berkhidmat. Langkah itu perlu jika mahu amal soleh mereka diterima Tuhan kerana rezeki yang diperoleh melalui hasil pekerjaan tersebut adalah ‘tidak betul.’ ( berniat tidak baik kepada majikan ).

Kalau orang Melayu kata mereka kena berhenti, maka berhentilah. Duit yang mereka makan tu tak betul, mereka sembahyang Tuhan tak terima, mereka buat apa pun Tuhan tidak terima. Baik dia letak jawatan lagi senang. Perut kenyang pun tapi kalau niat dihati tidak baik kepada majikan buat apa? Adalah lebih baik kepada ahli-ahli PAS yang masih lagi bekerja dengan kerajaan supaya meletakkan jawatan kerana ada rakyat lain yang tiada pekerjaan memerlukan jawatan tersebut bila ada kekosongan? Wallahuallam.

Warna-warni Politik

Torashah

Ahad, 13 September 2009

Tolonglah sedar Samy...!

Meminjam kata-kata Awang Selamat :

KEPUTUSAN pemilihan jawatan Timbalan Presiden dan Naib Presiden MIC semalam tidak mengejutkan kerana ia sudah dijangka.

Semua calon Presiden, S. Samy Vellu yang beliau awal-awal lagi mengambil sikap memihak secara keterlaluan, menang. Awang percaya jika Samy tidak campur tangan dan melakukan serangan politik, peluang untuk bekas Timbalan Presiden, S. Subramaniam menang jawatan itu, adalah cerah.

Ternyata Subramaniam masih berpengaruh kerana undi yang diterimanya cukup signifikan (547) berbanding G. Palanivel yang berjaya mempertahankan jawatan (629).
Awang mengucapkan tahniah kepada semua yang berjaya dan berharap dengan terpilihnya barisan Samy, beliau akan segera berundur selepas ini. Rasanya tidak perlu beliau berlengah lagi dengan memberi 1001 alasan.

Samy perlu pandai mencermin diri dan janganlah menafikan hakikat beliau sudah terlalu lama dan menjadi liabiliti kepada Barisan Nasional (BN). Beliau selalu menyalahkan pihak lain termasuk kerajaan BN dan negarawan seperti Tun Dr. Mahathir Mohamad. ‘‘Mereka tidak muak dengan saya tetapi dengan BN,’’ katanya semalam. ( lihat dibawah )

Itulah strategi Samy untuk mendapatkan kembali sokongan kaum India sambil lupa hakikat bahawa rakyat lebih meluat kepada beliau. Awang juga hairan dengan tuduhan beliau bahawa Mahathir tidak melakukan apa-apa dalam membantu kaum India, hanya disebabkan mantan Perdana Menteri itu menyokong Subramaniam.

Pada Awang, itu satu pembohongan Samy yang tidak tahu diuntung. Sekarang beliau akan puji Perdana Menteri, Mohd. Najib Tun Razak tetapi Najib pula kemungkinan besar dikritik sesudah bersara nanti. Ucapan Najib pada perasmian perhimpunan MIC juga sepatutnya menjadi mesej kepada Samy bahawa apa guna menjadi popular dalam parti tetapi ditolak oleh rakyat. Tolonglah sedar.

Sebelum itu : 'Pengundi India menyampah dengan BN, bukan saya'

Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu berkata masyarakat tidak mengundi BN kerana mereka menyampah dengan gabungan tersebut, dan bukan menyampah dengan beliau.

Sebaliknya, ahli politik berusia 73 tahun itu berkata beliau dijadikan kambing hitam ekoran kekalahan teruk MIC dalam pilihanraya umum lalu."Ketika masa saya (menteri dan ahli parlimen), mereka kata rakyat menyampah dengan saya (dan) itulah sebabnya masyarakat India tidak mengundi BN.

"Mereka bukan menyampah dengan saya. Mereka menyampah dengan BN," katanya yang gagal mempertahankan kubu kuatnya di parlimen Sungai Siput dalam pilihanraya Umum Mac tahun lalu. MIC kalah enam daripada sembilan kerusi Parlimen yang ditandinginya serta tewas 12 daripada 19 kerusi DUN.

Presiden UMNO, Gerakan, MCA semua sudah meletakkan jawatan dengan cara kehormat, Presiden MIC bila lagi...? Untuk pengetahuan Dato' Seri Samy Vellu...kajian rambang terhadap kaum India yang di buat oleh penulis menyatakan mereka akan kembali menyokong BN jika Dato' Samy letak jawatan... ini bukan kajian main-main, tetapi adalah kenyataan...harap-harap MIC dapat memikirkan nya secara mendalam sebelum PRU ke-13...?

Warna-warni politik
Torashah.

Selasa, 8 September 2009

Selangor Bakal Tukar Kerajaan!

Khalid Ibrahim terang-terang gagal mentadbir negeri Selangor. Itulah gara-gara meletak orang yang tak pernah masuk politik menjadi Menteri Besar . Bukan semua CEO syarikat besar boleh mentadbir negeri. Manakala Khalid Samad atau nama glamournya Khalid Gereja pula mengeluh, katanya dia redha jika pada next election pengundi Shah Alam tak memilihnya lagi sebagai ahli Parlimen.

Macam tu juga dengan Rodziah atau dikenali sebagai Rodziah 375ribu, dia serik untuk menjadi wakil rakyat lagi. Katanya bukan senang nak jadi wakil rakyat ni. Kerja ni hanya orang-orang yang berpengalaman sahaja boleh buat, macam adun-adun BN mereka semua dah ada pengalaman. Itu lah kata-kata Rodziah sewaktu sidang akhbar di rumah MB selepas perjumpaan dengan penduduk di dewan MBSA Shah Alam.

Selepas kejadian huru-hara di dewan MBSA Shah Alam yang mana keputusan untuk membina kuil tu gagal di buat, Khalid telah menerima berita yang kurang menyeronokkan dari bosnya, Anwar Ibrahim. Bosnya itu telah meminta Khalid Ibrahim pergi menghadap Tuanku Sultan Selangor meminta perkenan Tuanku untuk membubarkan DUN Selangor supaya satu pilihanraya negeri boleh di buat.

Anwar sudah cukup panik dengan tiga kejadian pada hari itu. Kejadian pertama ialah dimana Khalid Ibrahim gagal buat keputusan mengenai status pembinaan kuil di Seksyen 23, kejadian kedua ialah Hassan Ali menghadap Tuanku Sultan Selangor manakala kejadian ketiga ialah sudah ada ura-ura berberapa adun PKR akan lompat parti.

Kenapa Anwar panik bila dengar Hassan Ali menghadap Sultan Selangor? Kerana ada cerita-cerita mengatakan yang Tuanku Sultan memanggil Hassan Ali kerana Tuanku ingin bertanya pada Hassan Ali adakah beliau bersedia untuk menjadi Menteri Besar Selangor sekiranya UMNO dan PAS di Selangor bergabung.

Cerita mengenai bergabungnya PAS dan UMNO di Selangor bukan menjadi rahsia lagi. Cerita ni pernah kita dengar pada malam sewaktu keputusan Pru- ke12 hari tu. UMNO sanggup menyerahkan kerusi MB kepada PAS dengan syarat PAS meninggalkan Pakatan Haram dan bergabung dengan UMNO dan PAS dan mereka boleh memilih sesiapa sahaja yang PAS fikirkan sesuai di kalangan adun PAS untuk menjadi Menteri Besar.

Sekiranya pada malam itu PAS sanggup meninggalkan Pakatan Haram maka akan turut sertalah berberapa orang lagi adun-adun Melayu dari PKR. Mungkin ada logiknya juga Tuanku memanggil Hasan Ali untuk bertanyakan sesuatu atau mungkin juga Tuanku kasihan melihat Hassan Alai kerap sangat di perbodoh dan diperbudak-budakkan oleh kawan-kawan beliau dalam PKR dan DAP . Mungkin juga Tuanku melihat kerajaan pimpinan Khalid Ibrahim terlalu lemah dan tak mampu untuk menyelesaikan masalah rakyat.

Jadi buat apa kalau ada kerajaan yang tak mampu selesaikan masalah rakyat. Percayalah sekiranya Khalid mengikut seperti apa yang di suruh oleh bosnya, Anwar Ibrahim menghadap Tuanku untuk membubarkan DUN, berkemungkinan besar Tuanku pasti akan memperkenankannya.

Pakatan Haram sehingga sekarang ini masih lagi tidak jumpa formula untuk selesaikan masalah kuil di Seksyen 23 Shah Alam. Formula yang sedia ada adalah formula kerajaan dulu iaitu kerajaan BN/UMNO. Pakatan Haram dilihat malu-malu kambing untuk menggunakan formula tersebut. Itulah sebabnya Anwar Ibrahim mahu supaya Khalid Ibrahim segera memohon perkenan Tuanku untuk membubarkan DUN Selangor.

Ini bermakna jika DUN dibubarkan, Selangor akan ada pilihanraya negeri sekali lagi. Jika BN menang maka kes kuil Seksyen 23 itu akan di letakkan pula ke bahu BN dan Pakatan Haram terlepaslah dari segala azab seksa dan merekalah pula yang akan mengkritik segala keputusan yang di buat oleh kerajaan BN kelak.

Itulah sebenarnya point Anwar untuk membubarkan DUN Selangor dan untuk menyenangkan cerita Anwar dan Pakatan Haram sebenarnya hendak lari dari masalah. Mungkin ada yang mengatakan kes kuil dan kes Kampung Buah Pala tak banyak berbeza, namun pelakon utamanya untuk kes Kampung Buah Pala ialah Lim Guan Eng dan Kuil Seksyen 23 pula pelakon utamanya adalah Khalid Ibrahim.

Kita boleh lihat betapa COOLnya Guan Eng menipu penduduk Kg. Buah Pala. Guan Eng cuba untuk lepas tangan setelah janji nak sehidup semati dengan penduduk Kampong Buah Pala dan dia masih boleh main wayang dengan penduduk kononnya dia akan cuba sedaya upaya untuk selesaikan masalah penduduk kampung walaupun penduduk tahu yang Guan Eng sudah menipu mereka.

Cara Guan Eng ini amat di sukai oleh Anwar kerana Guan Eng ini adalah seorang PMS (Penipu Muka Selamba) tapi malangnya sifat-sifat PMS yang ada dalam diri Guan Eng ini tiada dalam diri Khalid Ibrahim. Itulah yang membuatkan Anwar marah terhadap Khalid Ibrahim. Dan sekarang ini rakyat negeri Selangor Darul Ehsan hanya menunggu hari sahaja untuk mengundi sekali lagi. DET meminjam kata-kata rbf "Jangan terkejut jika anda bangun bersahur , Kerajaan Negeri Selangor telah bertukar tangan atau DUN telah dibubarkan". Wallahuallam. -DET

Warna-warni politik
Torashah

Ahad, 6 September 2009

Dialog penduduk, MB kecoh!

Suasana tegang berlaku pada majlis dialog antara Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bersama penduduk Seksyen 23 Shah Alam di Dewan Bankuet, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) semalam ekoran bantahan penduduk beragama Islam terhadap cadangan pemindahan kuil sedia ada di Seksyen 19 Shah Alam ke tapak baru di kawasan mereka.

Majlis Dialog Bersama Penduduk Seksyen 23 berhubung cadangan pemindahan kuil dari Seksyen 19 ke kawasan perumahan mereka di Dewan Bankuet, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) semalam berlangsung dalam suasana kecoh.

Perang mulut tercetus antara penduduk yang membantah cadangan pembinaan kuil dengan para pemimpin negeri yang hadir termasuk Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sendiri.

Penduduk Seksyen 23 sebulat suara tetap membantah cadangan pembinaan kuil tersebut walau apa juga keputusan yang diambil oleh kerajaan negeri.

Kerajaan Negeri Selangor tangguhkan keputusan pemindahan kuil ke Seksyen 23, hentikan perbincangan cadangan pembinaan kuil dan akan cari jalan penyelesaian lain.

SHAH ALAM 5 Sept. – Majlis Dialog Bersama Penduduk Seksyen 23 berhubung cadangan pemindahan kuil dari Seksyen 19 ke kawasan perumahan mereka di Dewan Bankuet, Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) di sini pagi ini berlangsung dalam suasana kecoh.

Ini kerana hampir sepanjang sesi dialog dari pukul 10 pagi itu berlaku perang mulut antara penduduk yang membantah cadangan pembinaan kuil dengan para pemimpin yang hadir termasuk Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sendiri.

Mereka turut menghamburkan kata-kata kesat dan menjerit perkataan penipu kepada Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad dan juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Tiga, Rodziah Ismail setiap kali kedua-duanya memberi penjelasan terhadap soalan yang diajukan.

Keadaan menjadi lebih tegang dan hampir mencetuskan pergaduhan apabila seorang penduduk yang mewakili masyarakat India, R. Gunaretinam, 27, bangun dan menegaskan persetujuan 48 keluarga India di situ berhubung pembinaan kuil tersebut.

Ini kerana, katanya, kebanyakan rumah di bandar raya itu mempunyai surau dan masjid.
Dia kemudian mendakwa orang Melayu di Seksyen 23 tidak peka dengan sensitiviti masyarakat India di situ yang didakwanya bertoleransi dengan orang Islam berhubung isu azan lima kali sehari.

Dakwaan Gunaretinam itu telah mencetuskan kemarahan penduduk beragama Islam sehingga ada yang dilihat bertindak mengangkat kerusi yang akhirnya menyebabkan Abdul Khalid terpaksa bangun dan menghentikan perbincangan sambil meminta penduduk bertenang.

“Hentikan perbincangan cadangan pembinaan kuil Seksyen 23, kita akan cari jalan yang sesuai dan saya akan cuba selesaikan hari ini. “Kalau kita perlu selesaikan, kita cari penyelesaian dengan baik bukan dengan cara memecah-belahkan masyarakat.

“Kerajaan negeri akan cari jalan penyelesaian, tiada perbincangan lagi, saya akan jumpa masyarakat Hindu dan lihat bagaimana nak selesai masalah kuil dan saya juga berharap mereka dapat sabarkan diri,” ujar beliau.

Namun, sekumpulan penduduk dilihat terus mengerumuni tempat duduk komuniti India di dalam dewan tetapi keadaan berjaya dikawal anggota penguat kuasa MBSA dan tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku.

Sementara itu, Pengerusi Badan Bertindak Penduduk Seksyen 23, Ahmad Mahyuddin Manaf ketika ditemui berkata, apa juga keputusan yang diambil oleh kerajaan negeri, penduduk di situ sebulat suara tetap membantah cadangan pembinaan kuil tersebut.

“Tujuan kami adalah untuk menyuarakan pendapat serta pandangan dan pada hari ini, kita lihat macam mana penduduk menyuarakan hati mereka. “Saya tidak bercakap tadi sebab selama ini kita lakukan dengan cara yang betul, buat surat, serah memorandum dan kita tidak dapat layanan dan kenapa sejak Mei baru kini September mereka nak buat perbincangan.

“Kalau masalah ini diatasi dan dikaji lebih awal, perkara ini tidak akan berlaku dan sebelum ini pun keharmonian kami di Seksyen 23 tidak pernah tergugat,” ujarnya.

Sementara itu, seorang guru India yang tinggal di fasa kedua Seksyen 23, M. Sekar ketika ditemui selepas sesi dialog memberitahu, walaupun penduduk India di situ menyokong pembinaan kuil di kawasan itu, namun mereka akur dengan keputusan yang akan dibuat oleh kerajaan negeri.

“Kami mahu kuil itu dibina dan ia adalah hak kami untuk menyokong pembinaan kuil itu tetapi kami akur dengan keputusan kerajaan negeri,” katanya. - Utusan

Warna-warni politik
Torashah

Jumaat, 4 September 2009

Sudah Dua Kali Sultan Selangor Beri Teguran Kepada TS Khalid, Tetapi Masih Tak Sedar-Sedar Diri Lagi!

Kes terbaru :

Sultan Sharafuddin Idris Shah of Selangor has called upon Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim to amicably settle the issues surrounding the relocation of the Hindu temple to Section 23, Shah Alam.

The private secretary to Sultan Sharafuddin, Datuk Mohamad Munir Bani said the Sultan wanted Khalid to resolve the problem without hurting the feelings of both Hindus and Muslims.

Mohamad Munir said the Sultan had written a letter dated Aug 24 to Khalid expressing his hope that the Mentri Besar would also consider the percentage of Muslims staying in the area and call on Section 23 residents for a discussion.

Source: The Star Online.

Kes sebelum ini :

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah pada hari ini dengan tegas menolak sebarang cadangan untuk menggunakan wang zakat bagi tujuan selain daripada membantu umat Islam dan pembangunan ummah di negeri itu.

"Beta sekali-kali tidak berkenan wang zakat ini diambil, dipinjam atau disalurkan untuk perkara-perkara lain," titah baginda ketika merasmikan Konvensyen Integriti Pengurusan Zakat Selangor di sini pada Rabu.

Pada persidangan Dewan Negeri Selangor baru-baru ini, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mencadangkan supaya wang Baitulmal yang diperoleh daripada sumbangan zakat digunakan bagi tujuan pembangunan negeri."Beta tidak berkenan mereka yang luar dari pentadbiran Lembaga Zakat Selangor ini campur tangan dalam pengurusan zakat negeri ini," titah baginda.

Baginda juga mahu supaya dijelaskan kepada rakyat mengenai perbelanjanan kutipan zakat pada setiap tahun."Pengurusan zakat hendaklah dilakukan dengan betul dan janganlah adanya berlaku penyelewengan dalam pengurusan, kutipan dan pembahagiannya. Mereka yang melakukan penyelewengan maka akan menerima pembalasan dari Allah Subhanahu Wata'ala," titah Baginda.

Sumber: Bernama.

Apa sudah jadi dengan Menteri Besar Selangor yang seorang ini. Adakah beliau juga hendak jadi seperti Mantan Menteri Besar Perak, Nizar "The Puppet" yang selalu ditegur oleh Sultan? Masuk teguran Tuanku kali ini, sudah dua kali beliau ditegur. Kali pertama ketika Baginda mengingatkan Kerajaan Selangor agar jangan menggunakan wang zakat untuk perbelanjaan negeri .

Kali ini sekali lagi beliau ditegur kerana tidak sensitif dengan perasaan kaum Melayu. Baginda Sultan Selangor juga mengingatkan agar Menteri Besar Selangor mengambilkira jumlah peratusan kaum Melayu Islam di Sesyen 23 di dalam perencanaan beliau untuk membina kuil berkenaan. Tak tahulah kalau memang jenis manusia derhaka kepada Sultannya seperti Nizar "The Puppet". Tak dapek den nak menolong!

Daulat Tuanku. Daulat Tuanku. Daulat Tuanku.

Cucu Tok Selampit
Warna-warni politik
Torashah

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor