Selasa, 21 Jun 2011

PAS dan Pakatan Rakyat " buta info" akibat boikot media arus perdana!

Kerajaan tidak pernah memperuntukkan subsidi kepada pengeluar tenaga bebas (IPP) sebaliknya 'Subsidi Gas' yang dimaksudkan sebelum ini merupakan jumlah hasil yang dilepaskan oleh pihak Petronas.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, hasil tersebut adalah selaras dengan keputusan kerajaan menetapkan harga gas kepada sektor penjanaan elektrik bagi mengekalkan kadar tarif elektrik yang rendah.

Beliau menjelaskan, sekiranya tenaga elektrik dihasilkan berdasarkan harga gas pasaran pastinya kos penjanaan elektrik akan meningkat dan seterusnya berlaku kenaikan kadar tarif elektrik.

''Oleh kerana kos bahan api adalah komponen yang melalui terus kepada pengguna, penetapan harga gas yang dibuat oleh kerajaan adalah bertujuan mengekalkan kadar tarif pengguna yang rendah.

''Sukacita saya tegaskan bahawa keputusan kerajaan dalam penetapan harga gas kepada sektor elektrik tidak menghasilkan sebarang pendapatan tambahan kepada pihak IPP," katanya pada sidang Dewan Rakyat di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan Salahuddin Ayub (Pas-Kubang Kerian) yang meminta kerajaan menyatakan jumlah pengurangan subsidi bahan bakar kepada IPP dan ke mana serta bagaimana wang itu dapat dijimatkan daripada pemotongan subsidi tersebut.

Fah Kui menjelaskan, jumlah pendapatan yang dilepaskan oleh Petronas berdasarkan perbezaan harga gas di pasaran serta harga jualan gas kepada sektor penjanaan elektrik bagi tempoh 2005 hingga 2010 adalah berjumlah RM68.609 bilion.

Beliau menjelaskan, pecahan jumlah hasil yang dilepaskan bagi setiap tahun ialah seperti rajah diatas. Beliau memberitahu, pada tahun 2008 kerajaan telah memutuskan untuk menyemak semula harga gas bagi sektor elektrik di Semenanjung sehingga ia mencapai harga pasaran.

Katanya, langkah itu berikutan berlakunya kenaikan harga minyak secara mendadak di pasaran antarabangsa.

''Dalam usaha memastikan tidak berlaku ketirisan dalam penetapan harga gas di pasaran, kita telah melakukan semakan setiap enam bulan iaitu bermula pada Jun 2011 yang mana ia selaras dengan usaha kerajaan untuk merasionalisasikan subsidi secara berperingkat.

''Kenaikan secara berperingkat itu akan memberi kepastian kepada sektor swasta dalam merangka perbelanjaan operasi syarikat dan menggalakkan penggunaan sumber tenaga secara lebih cekap," jelas beliau.

Beliau berkata, dengan mengambil langkah menyemak semula itu, sumbangan Petronas kepada kerajaan dalam bentuk cukai dan dividen akan ditingkatkan bagi membiayai lebih banyak projek pembangunan infrastruktur.

Nasihat kepada Pakatan Rakyat, sebelum nak menghentam sesiapa siasat dahulu cerita yang sebanar. Sampai bila nak memfitnah sahaja!!!

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor