Isnin, 24 Mei 2010

MB Selangor dinasihat bercuti!

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim diminta bercuti bagi menjamin siasatan kes penyelewengan dalam Kumpulan Semesta Sdn. Bhd. (KSSB) yang melibatkan adiknya, Hajiman Ibrahim dapat dijalankan dengan lebih telus.

Pengerusi Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Selangor, Mohd. Faizal Mohd. Salleh berkata, ia juga dapat mengelakkan sebarang kecurigaan yang Abdul Khalid akan mempengaruhi siasatan.

''GPMS Selangor gembira dengan sikap berani Abdul Khalid yang menggalakkan sesiapa sahaja membuat laporan polis demi menjaga harta negeri atau membanteras penyalahgunaan kuasa termasuk membuat siasatan terhadap adiknya, Hajiman.

''Tapi kita tidak mahu siasatan ini terganggu. Semua pihak termasuk Abdul Khalid diminta memberi ruang kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat secara terperinci dan menyeluruh kes dakwaan kegiatan rasuah dan penyelewengan dalam KSSB.

''Ruang yang sama juga perlu diberikan kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat)," kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

Pada masa sama, kata Mohd. Faizal, GPMS Selangor juga mengharapkan tiada sebarang spekulasi dibuat berhubung kes tersebut dan semua pihak diminta menunggu hasil siasatan polis, SPRM dan Selcat. Katanya, ini kerana GPMS Selangor yakin dengan kematangan dan kemampuan pihak polis, SPRM dan Selcat dalam melakukan siasatan.

''Mereka tidak memerlukan tekanan mana-mana pihak agar siasatan dijalankan dengan adil dan profesional kerana sebagai agensi penguat kuasa undang-undang, polis dan SPRM akan memastikan kedua-dua pihak iaitu pengadu selaku mangsa dan juga suspek mendapat keadilan," tegasnya.

Pada 12 Mei lalu, Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam membuat laporan polis berhubung dakwaan wujud amalan rasuah dan penyelewengan dalam KSSB.

Laporan itu dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Klang selepas beliau mengadakan pertemuan dengan Abdul Khalid di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) pada pukul 9 pagi. Pada hari yang sama, Abdul Khalid turut mengumumkan akan merujuk kepada Selcat berhubung dakwaan penyelewengan itu agar satu pendengaran awam dapat dilakukan.

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor