Selasa, 4 Mei 2010

Gempur Selangor : Nik Aziz jangan ingat dia sahaja hebat - Noh Omar!

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Noh Omar membidas Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang dilihat masih mempertikaikan larangan penggunaan masjid untuk tujuan politik.

Beliau berkata, Nik Abdul Aziz tidak berhak menyentuh apatah lagi menghina undang-undang negeri lain yang melarang masjid digunakan untuk tujuan berpolitik.

Justeru beliau menegaskan, kenyataan terbaru Mursyidul Am Pas itu yang menyifatkan mereka yang mempertikaikan penggunaan masjid untuk politik sebagai bodoh sebenarnya berbalik kepada Nik Abdul Aziz sendiri.

"Kalau tidak suka dengan syarat yang dikenakan di negeri lain jangan datang, orang-orang Selangor pun mempunyai pegangan agama yang kuat dan jangan ingat hanya Nik Aziz sahaja yang hebat," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani menegaskan demikian selepas menyempurnakan Majlis Perhimpunan Bulanan Bersama kementeriannya di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan terbaru Nik Abdul Aziz dalam ceramahnya di Tumpat malam semalam yang menyifatkan individu yang enggan membenarkan masjid digunakan untuk berpolitik sebagai "bodoh".

Laporan media menyebut Nik Abdul Aziz yang mempertahankan kenyataannya bahawa masjid boleh digunakan untuk tujuan berpolitik berkata: "Baso bodo payoh nak ajar (jenis bodoh susah hendak diajar), ini lah sikap orang yang amal politik suku agama suku."

Khamis lalu, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menjelaskan bahawa tujuan baginda melarang masjid dari digunakan sebagai pentas politik adalah untuk menjaga kesucian dan keharmonian tempat ibadah itu.

Sultan Selangor memberikan penjelasan itu memandangkan ada sesetengah ahli politik mempertikaikan titah baginda dan menganggapnya sebagai karut dan peninggalan penjajah. Noh yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor berkata, kenyataan Nik Abdul Aziz itu menunjukkan Pas dan orang Melayu tidak menghormati Sultan.

Sementara itu : Khalid pertahan Nik Aziz

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad hari ini mempertahankan tindakan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini yang mempertikaikan larangan penggunaan masjid dan surau untuk tujuan berpolitik.

Menurut Khalid, kenyataan Menteri Besar Kelantan pada 23 April lalu bahawa berpolitik di masjid dan surau dibolehkan hanya merujuk kepada politik menyatupadukan umat Islam dan bukan melibatkan politik kepartian yang boleh memecahbelahkan umat, fitnah serta caci-mencaci.

''Nik Abdul Aziz selama mengadakan kuliah dalam masjid (beliau) bercakap politik tetapi bukannya dalam konteks politik partisan. Beliau bercakap dalam konteks menyeru umat Islam mengamalkan corak politik Islam seperti amanah, prihatin, kebajikan dan menegakkan keadilan.

''Beliau memberikan kuliah berhubung ajaran Islam dalam kehidupan politik dan budaya serta faedah politik mengikut ajaran Islam," katanya di pejabatnya di Seksyen 13 di sini hari ini.

Menurut Khalid, beliau menyambut baik serta menyokong titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah semalam yang menitahkan sesiapa sahaja termasuk ahli politik yang tidak bersetuju dengan peraturan larangan berpolitik di masjid dan surau supaya tidak perlu datang ke negeri itu.

Beliau berkata, titah baginda itu perlu dihormati oleh semua pihak.

Katanya, titah Sultan Selangor itu mencerminkan kehendak baginda yang tidak mahu masjid dan surau di Selangor dijadikan medan berpolitik yang memecahbelahkan umat dengan adanya amalan caci-mencaci dan fitnah-memfitnah.

Beliau percaya titah Sultan Selangor itu merujuk kepada politik partisan dan mengadu domba serta memecahbelahkan perpaduan di kalangan umat Islam.

''Sebaliknya, politik yang dimaksudkan oleh Nik Abdul Aziz ialah politik Islam berasaskan al-Quran dan sunah Rasulullah,'' jelasnya.

Khalid seterusnya menyalahkan pihak media yang melaporkan seolah-olah kenyataan Nik Abdul Aziz itu bercanggah dengan titah Sultan Selangor yang menegaskan larangan penggunaan masjid dan surau untuk tujuan berpolitik.

''Media nak wujudkan satu persepsi bahawa Nik Abdul Aziz macam bercanggah pandangan dan pendapat dengan Sultan Selangor. ''Apa yang berlaku ialah penggunaan istilah yang sama tetapi membawa pengertian berbeza. Apa yang dititahkan oleh baginda saya sokong sepenuhnya," kata beliau.

Khalid Samad Pertikai Enakmen Undang-undang Islam:

• Khalid Samad mempersoal kepimpinan JAIS dan MAIS sebagai pihak berkuasa agama di Selangor dan mencabar mereka menyertai politik.

• Beliau juga mempertikaikan Enakmen Agama Bukan Islam 1998 sudah ketinggalan zaman. Enekmen ini jelas melarang penggunaan kalimah Allah dalam mana-mana penerbitan agama lain.

• Ini menyebabkan beliau dipanggil mengadap oleh DYMM Sultan Selangor kerana antaranya sokongan beliau pada penerbitan Herald-The Catholic Weekly yang menggunakan kalimah Allah.

• Padahal Baginda tegas menitahkan MAIS memaklumkan kepada rakyat bahawa terdapat undang-undang yang menghalang penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam.

Komen : Persoalan sekarang adalah, adakah pengkhianat ugama yang bernama Khalid Samad ini layak tinggal di Shah Alam setelah beberapa kali cubaan beliau telah menyakitkan hati umat Islam di Shah Alam? Fikirkanlah semasa PRU 13 nanti samada Khalid Samad masih diperlukan lagi di Shah Alam!
Wallahuallam.

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor