Ahad, 16 Mei 2010

Molek jika PKR dan DAP bergabung?

Sejauh manakah PKR mampu bertahan? Ia adalah persoalan paling menarik berikutan semakin ramai ahli dan pemimpinnya keluar parti. Terbaru, Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Chee Keong, turut mengikut arus. Ini menjadikan lima Ahli Parlimen dan lima ADUN telah keluar PKR, setakat ini.

Faktor utama ramai bertindak demikian kerana tidak lagi yakin dengan kepimpinan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim. Isu moral termasuk kes liwat kali kedua, tindakan agresifnya untuk mendapatkan campur tangan asing, isu pembohongan 16 September, imej sebagai putar alam, mengkhianati kawan dan banyak lagi, menyerlahkan siapa sebenarnya beliau.

Kita melihat Anwar sudah tiada kawalan ke atas PKR. Isterinya, Wan Azizah pula hilang kewibawaan kerana lebih menjaga kepentingan suaminya daripada menegakkan kebenaran.
Jika diumpamakan bahtera, PKR dalam risiko menanti karam. Pelbagai cubaan yang dilakukan oleh Anwar termasuk di arena antarabangsa untuk menyelamatkan diri dan partinya, tidak berhasil.

Imej beliau jatuh merudum. ( Di sebalik gerakan agresif untuk menonjolkan diri sebagai pejuang hak asasi dan demokrasi serta sentiasa melobi media antarabangsa, nama Anwar tidak lagi tersenarai dalam 100 individu paling berpengaruh di dunia dalam bancian terbaru majalah Time. Beliau pernah berada dalam senarai tersebut pada kedudukan kesembilan bagi bancian 2008.)

Kini PKR bergantung ihsan kepada rakan pakatan iaitu DAP dan PAS. Namun di kalangan pengikut Pas, ramai yang menolak Anwar. Sebab itu, kumpulan Erdogan iaitu golongan pro Anwar dalam Pas, tidak lagi berpengaruh sebagaimana sebelum ini. Mereka sedar Pas bukan dilahirkan untuk menyelamatkan isu moral Anwar.

Parti yang kian menguncup seperti PKR, tidak boleh beroperasi sendirian. Ia hanya menjadi parti picisan yang tidak dihormati. Maka satu-satunya parti yang boleh menyelamatkan PKR ialah DAP. Molek kita mencadangkan agar PKR diserap ke dalam DAP kerana dasar kedua-dua parti itu hampir sama.

Seperti PKR, DAP juga dianggap sebagai parti anak beranak dan kronisme. Apa pula jawatan yang sesuai untuk Anwar? Jika DAP kononnya mendakwa memperjuangkan kepentingan semua kaum, lantik sahaja Anwar sebagai Penasihat Bersama DAP berkongsi jawatan dengan Lim Kit Siang. Apakah Kit Siang sedia berbuat demikian? Tepuk dada, tanya selera!

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor