Ahad, 2 Mei 2010

Zaid di tempelak : " Patut cermin diri dahulu, bukan menuding jari "- SPR

SEBAIK sahaja diajukan kritikan Datuk Zaid Ibrahim tentang dakwaannya bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bersikap berat sebelah, Tan Sri Abd. Aziz Mohd. Yusof terus mempersoalkan motif calon PKR yang kalah itu.

"Apa yang tidak bersih, apa yang berat sebelah," kata Pengerusi SPR itu. Lantas beliau mengajak Zaid menilai paparan 'score-sheet' di Dewan Serbaguna Kompleks Sukan Kuala Kubu Baharu (KKB) malam kelmarin - lokasi pengumuman kemenangan P.Kamalanathan dari BN.Yang tertera ialah di saluran-saluran kawasan pengundi Cina, BN kalah kesemuanya. Ini boleh dilihat di saluran 1,2 dan 4 Kampung Baru Cina KKB dengan PKR masing-masing mencatat 203, 256 dan 207 undi, manakala BN sekadar mendapat 77, 73 dan 56 undi.

Begitu juga di Kampung Baru Batang Kali, PKR mendapat 220 undi, manakala BN 58. Di Kampung Baru Rasa, situasi sama juga berlaku dengan BN sekadar meraih 75 undi berbanding 301 PKR.Namun di saluran kawasan majoriti pengundi Melayu, pencapaian BN begitu memberangsangkan.

Antaranya, BN meraih 216 undi di Ampang Pecah berbanding 148 PKR. Demikian juga keupayaan BN terserlah di kawasan Felda Kampung Sungai Tengi Selatan (BN 176, PKR 62). Kekuatan kedua-dua parti bagaimanapun agak setara di kawasan didiami pelbagai kaum seperti Hulu Yam Barat (PKR 205, BN 184) dan Kuala Kalumpang (PKR 98, BN 128).''Kalau sistem pilihan raya kita ini tidak betul dan SPR berat sebelah, macam mana PKR boleh menang di saluran-saluran tertentu.

Anda boleh lihat di semua kawasan Cina, PKR menang.''Anda juga boleh lihat dari sembilan pilihan raya kecil sebelum ini, pembangkang menang tujuh. Apa berat sebelahnya?" kata Abd. Aziz di Putrajaya semalam.

Bagi Abd. Aziz, kemenangan sesebuah parti dalam pilihan raya disebabkan sentimen pengundi di kawasan itu. SPR, tegasnya, menolak sama sekali sebarang sikap pilih kasih dalam mengendalikan pilihan raya kecil atau Pilihan Raya Umum.''Kita menyediakan padang yang rata untuk bertanding. Sebab itulah kita jangan mendongak langit. Kadang-kadang kita merasakan kita tahu kesemuanya dan kita ingat kita yang terbaik tetapi pengundi yang menentukan.

''Yang kalah sepatutnya cermin diri dan tanya mengapa anda kalah, bukannya menuding jari kepada orang lain. Bila kita kalah, kita kena gentleman," kata Abd. Aziz. Sememangnya insiden 'kejar mengejar' di paparan skrin di Dewan Serbaguna Kompleks Sukan Kuala Kubu Baharu kelmarin begitu mendebarkan.

Suatu ketika sekitar 7 malam, PKR mendahului dengan 1,226 undi setelah sebahagian besar kawasan majoriti pengundi Cina dikira. Namun menjelang pukul 8.30 malam, undi dari kawasan majoriti Melayu akhirnya meletakkan semula BN di tampuk kerusi Parlimen Hulu Selangor.

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor