Jumaat, 7 Jun 2013

Syarikat Cina bagai kacang lupakan kulit - GMP?


Sikap rasis syarikat Cina yang menyisihkan graduan Melayu dalam permohonan pekerjaan dalam organisasi mereka disifatkan sebagai kacang lupakan kulit.

Presiden Gagasan Melayu Perak (GMP), Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail berkata, Dasar Ekonomi Baharu (DEB) yang dibentuk kerajaan untuk membantu orang Melayu secara tidak langsung membuka banyak peluang ekonomi kepada syarikat-syarikat Cina.

Kata beliau, usaha itu sepatutnya dibalas dengan menyediakan ruang pekerjaan kepada orang Melayu namun perkara sebaliknya berlaku selepas syarikat Cina menunjukkan sikap perkauman dalam organisasi syarikat mereka.

"Penyisihan ini bukan perkara baharu tetapi sudah lebih 20 tahun berlaku, perbuatan mereka terancang dan ini realiti, kita memang terasa dengan sikap sebegini.

"Dasar kerajaan telah banyak memberi manfaat kepada syarikat Cina, tidak salah jika mereka berlaku adil, panggilan kerja untuk graduan Melayu hanya dibuat bagi mencukupkan kuota bumiputera, jawatan pun sebagai kakitangan bawahan sahaja," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Utusan Malaysia hari ini mendedahkan kajian sekumpulan penyelidik sebuah universiti awam mengenai wujud diskriminasi terhadap graduan Melayu yang memohon pekerjaan di syarikat swasta yang majoriti dimiliki kaum Cina dan asing.

Menurut kajian itu, faktor kaum lebih diutamakan berbanding kualiti pendidikan dengan graduan Cina menjadi pilihan dipanggil temu duga berbanding kaum Melayu yang merupakan penduduk teramai di negara ini.

Sementara itu, Presiden Sekretariat Hal Ehwal Bandar (SHEB) Perak, Shamsul Baharin Putra Ahmad Shibi berkata, sikap tersebut menyerlahkan belang sebenar syarikat-syarikat Cina yang gagal mengamalkan semangat setia kawan dalam kalangan rakyat berbilang kaum di negara ini.

Tambahnya, diskriminasi itu secara tidak langsung menjarakkan hubungan kaum dan boleh memberi kesan buruk jika berlarutan.

"Perkara ini sudah berleluasa bukan sahaja dalam isu panggilan temu duga, malah turut membabitkan tangga gaji dan peluang kenaikan pangkat.

"Sehubungan itu, saya mohon kerajaan memantau keadaan ini sebab perkara sama wujud dalam syarikat Melayu," katanya.

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor