Ahad, 13 September 2009

Tolonglah sedar Samy...!

Meminjam kata-kata Awang Selamat :

KEPUTUSAN pemilihan jawatan Timbalan Presiden dan Naib Presiden MIC semalam tidak mengejutkan kerana ia sudah dijangka.

Semua calon Presiden, S. Samy Vellu yang beliau awal-awal lagi mengambil sikap memihak secara keterlaluan, menang. Awang percaya jika Samy tidak campur tangan dan melakukan serangan politik, peluang untuk bekas Timbalan Presiden, S. Subramaniam menang jawatan itu, adalah cerah.

Ternyata Subramaniam masih berpengaruh kerana undi yang diterimanya cukup signifikan (547) berbanding G. Palanivel yang berjaya mempertahankan jawatan (629).
Awang mengucapkan tahniah kepada semua yang berjaya dan berharap dengan terpilihnya barisan Samy, beliau akan segera berundur selepas ini. Rasanya tidak perlu beliau berlengah lagi dengan memberi 1001 alasan.

Samy perlu pandai mencermin diri dan janganlah menafikan hakikat beliau sudah terlalu lama dan menjadi liabiliti kepada Barisan Nasional (BN). Beliau selalu menyalahkan pihak lain termasuk kerajaan BN dan negarawan seperti Tun Dr. Mahathir Mohamad. ‘‘Mereka tidak muak dengan saya tetapi dengan BN,’’ katanya semalam. ( lihat dibawah )

Itulah strategi Samy untuk mendapatkan kembali sokongan kaum India sambil lupa hakikat bahawa rakyat lebih meluat kepada beliau. Awang juga hairan dengan tuduhan beliau bahawa Mahathir tidak melakukan apa-apa dalam membantu kaum India, hanya disebabkan mantan Perdana Menteri itu menyokong Subramaniam.

Pada Awang, itu satu pembohongan Samy yang tidak tahu diuntung. Sekarang beliau akan puji Perdana Menteri, Mohd. Najib Tun Razak tetapi Najib pula kemungkinan besar dikritik sesudah bersara nanti. Ucapan Najib pada perasmian perhimpunan MIC juga sepatutnya menjadi mesej kepada Samy bahawa apa guna menjadi popular dalam parti tetapi ditolak oleh rakyat. Tolonglah sedar.

Sebelum itu : 'Pengundi India menyampah dengan BN, bukan saya'

Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu berkata masyarakat tidak mengundi BN kerana mereka menyampah dengan gabungan tersebut, dan bukan menyampah dengan beliau.

Sebaliknya, ahli politik berusia 73 tahun itu berkata beliau dijadikan kambing hitam ekoran kekalahan teruk MIC dalam pilihanraya umum lalu."Ketika masa saya (menteri dan ahli parlimen), mereka kata rakyat menyampah dengan saya (dan) itulah sebabnya masyarakat India tidak mengundi BN.

"Mereka bukan menyampah dengan saya. Mereka menyampah dengan BN," katanya yang gagal mempertahankan kubu kuatnya di parlimen Sungai Siput dalam pilihanraya Umum Mac tahun lalu. MIC kalah enam daripada sembilan kerusi Parlimen yang ditandinginya serta tewas 12 daripada 19 kerusi DUN.

Presiden UMNO, Gerakan, MCA semua sudah meletakkan jawatan dengan cara kehormat, Presiden MIC bila lagi...? Untuk pengetahuan Dato' Seri Samy Vellu...kajian rambang terhadap kaum India yang di buat oleh penulis menyatakan mereka akan kembali menyokong BN jika Dato' Samy letak jawatan... ini bukan kajian main-main, tetapi adalah kenyataan...harap-harap MIC dapat memikirkan nya secara mendalam sebelum PRU ke-13...?

Warna-warni politik
Torashah.

1 ulasan:

mudz berkata...

UMNO sial...tolong kenang jasa -jasa Tun Samy. Tun Samy presiden MIC seumur hidup.Penyelamat kaum India di Malaysia. Sape lagi nak tolong kaum India....UMNO rasis.


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor