Selasa, 29 September 2009

PROTES PENTERNAK!

Deretan kenderaan yang membawa lembu dan kambing di pintu masuk Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor di mana terletaknya Pejabat Menteri Besar di Shah Alam, semalam.

Kira-kira 100 penternak lembu di Selangor berhimpun secara aman sambil membawa 40 ekor lembu dan kambing di hadapan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor, semalam.

Mereka bertindak sedemikian bagi meluahkan rasa tidak puas hati terhadap kerajaan negeri yang didakwa tidak mengendahkan rintihan dua penternak yang mengalami kerugian akibat kejadian empangan pecah di kawasan Lembah Sungai Tua Ulu Yam, Selayang, 24 September lalu. "Kalau lembu pun tak boleh jaga, bagaimana nak jaga rakyat".

Sebagai tanda tidak puas hati, mereka berhimpun secara aman sambil membawa 40 ekor lembu dan kambing di hadapan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK). Perhimpunan itu juga bertujuan menyerahkan memorandum yang mengandungi bantahan serta cadangan Persatuan Penternak Ruminan Negeri Selangor berhubung perkara itu kepada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Pengerusi persatuan itu, Samad Kassim ketika ditemui berkata, mereka kecewa kerana kerajaan negeri langsung tidak ambil tahu rintihan dua penternak berkenaan. ''Paling dikesalkan apabila tiada seorang pun wakil rakyat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas atau wakil kerajaan negeri menjenguk kawasan tersebut apatah lagi menyalurkan bantuan selepas lima hari kejadian berlaku.

''Sebaliknya penternak dipersalahkan dengan mendakwa ladang ternakan itu dibina secara haram sedangkan ia mempunyai permit serta membayar cukai kepada Majlis Perbandaran Selayang (MPS)," dakwanya. Kejadian empangan pecah itu menyebabkan hampir 300 ekor lembu dan kambing terperangkap dan mati apabila kandang haiwan ternakan itu dinaiki air yang dipenuhi timbunan sampah.

Samad berkata, persatuan itu menuntut Menteri Besar mencari jalan membantu golongan penternak memandangkan mereka antara golongan yang menyumbang kepada sumber makanan di Selangor. Menurutnya, sejak insiden tersebut berlaku hanya pegawai daripada Jabatan Veterinar dan kontraktor datang ke ladang itu untuk melakukan kerja-kerja mengepam air.

Beliau berkata, kerajaan negeri patut memikirkan cara untuk membantu para penternak dan bukannya menuding jari menyalahkan mereka kerana ia bercanggah dengan konsep kerajaan berkebajikan yang dilaungkan mereka. ''Sekiranya kerajaan negeri enggan membantu, kita akan hantar lembu-lembu ini ke setiap rumah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor," tegasnya mengenai tujuan membawa haiwan itu ke bangunan SUK.

Setelah menunggu lama, Samad dibenarkan menyerahkan memorandum berkenaan kepada Setiausaha Politik Menteri Besar, Nik Nazmi Nik Ahmad kira-kira pukul 2.30 petang. Beliau berkata, satu memorandum juga akan diserahkan kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bagi tujuan yang sama.

Sementara itu, Exco Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan negeri, Yaakob Sapari yang mengadakan pertemuan dengan Samad dan beberapa orang penternak di pejabatnya di Bangunan SUK petang ini memberi jaminan akan menyelesaikan masalah di ladang ternakan terlibat.

Katanya, dua ladang yang terjejas itu akan dibersihkan dan bahan binaan akan disediakan untuk membina semula kandang haiwan berkenaan. Jelasnya, kerajaan negeri sedang mencari kawasan berkeluasan kira-kira 80 hektar bagi menempatkan semula ladang ternakan yang mengalami masalah pemilikan tanah.

Pada 28 Ogos lalu, kira-kira 200 penduduk Seksyen 23 Shah Alam mengadakan demonstrasi secara aman dan turut mengarak kepala lembu di hadapan Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah sebagai membantah cadangan pembinaan kuil.

Komen : Tak habis-habis lagi isu lembu di Selangor. Lepas protes kepala lembu, sekarang lembu-lembu sendiri yang buat protes. Selepas ini pula siapalah pula akan di tuduh oleh "Twin Khalid" yang menjadi dalang kepada protes kali ini? Adakah mereka akan menuduh UMNO dan BN yang menjadi dalang kepada protes kali ini lagi. Bantailah labu....!!!

Yang ini pula bagaimana ya? Tak terasa terhina pula apabila lembu ini diperlakukan sedemikian...? Tiada pula tangkapan sepertimana kes kepala lembu?

Warna-warni politik
Torashah.

1 ulasan:

AnTi AljUbuRi berkata...

Teruskan usaha gigih semua pihak untuk menumbangkan kerajaan najis pimpinan al juburi dan kuncu kuncunya!!!

Jangan biarkan mereka bernafas selesa sehingga mereka ditumbangkan.

Tahniah kepada penternak lembu kerana anda tidak mahu dilembukan oleh kerajaan negeri yang tidak tahu mentadbir dan hanya pandai bercakap kosong.

Tahniah sekali lagi kerana anda sanggup berkorban untuk menyatakan kebenaran ...


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor