Selasa, 8 September 2009

Selangor Bakal Tukar Kerajaan!

Khalid Ibrahim terang-terang gagal mentadbir negeri Selangor. Itulah gara-gara meletak orang yang tak pernah masuk politik menjadi Menteri Besar . Bukan semua CEO syarikat besar boleh mentadbir negeri. Manakala Khalid Samad atau nama glamournya Khalid Gereja pula mengeluh, katanya dia redha jika pada next election pengundi Shah Alam tak memilihnya lagi sebagai ahli Parlimen.

Macam tu juga dengan Rodziah atau dikenali sebagai Rodziah 375ribu, dia serik untuk menjadi wakil rakyat lagi. Katanya bukan senang nak jadi wakil rakyat ni. Kerja ni hanya orang-orang yang berpengalaman sahaja boleh buat, macam adun-adun BN mereka semua dah ada pengalaman. Itu lah kata-kata Rodziah sewaktu sidang akhbar di rumah MB selepas perjumpaan dengan penduduk di dewan MBSA Shah Alam.

Selepas kejadian huru-hara di dewan MBSA Shah Alam yang mana keputusan untuk membina kuil tu gagal di buat, Khalid telah menerima berita yang kurang menyeronokkan dari bosnya, Anwar Ibrahim. Bosnya itu telah meminta Khalid Ibrahim pergi menghadap Tuanku Sultan Selangor meminta perkenan Tuanku untuk membubarkan DUN Selangor supaya satu pilihanraya negeri boleh di buat.

Anwar sudah cukup panik dengan tiga kejadian pada hari itu. Kejadian pertama ialah dimana Khalid Ibrahim gagal buat keputusan mengenai status pembinaan kuil di Seksyen 23, kejadian kedua ialah Hassan Ali menghadap Tuanku Sultan Selangor manakala kejadian ketiga ialah sudah ada ura-ura berberapa adun PKR akan lompat parti.

Kenapa Anwar panik bila dengar Hassan Ali menghadap Sultan Selangor? Kerana ada cerita-cerita mengatakan yang Tuanku Sultan memanggil Hassan Ali kerana Tuanku ingin bertanya pada Hassan Ali adakah beliau bersedia untuk menjadi Menteri Besar Selangor sekiranya UMNO dan PAS di Selangor bergabung.

Cerita mengenai bergabungnya PAS dan UMNO di Selangor bukan menjadi rahsia lagi. Cerita ni pernah kita dengar pada malam sewaktu keputusan Pru- ke12 hari tu. UMNO sanggup menyerahkan kerusi MB kepada PAS dengan syarat PAS meninggalkan Pakatan Haram dan bergabung dengan UMNO dan PAS dan mereka boleh memilih sesiapa sahaja yang PAS fikirkan sesuai di kalangan adun PAS untuk menjadi Menteri Besar.

Sekiranya pada malam itu PAS sanggup meninggalkan Pakatan Haram maka akan turut sertalah berberapa orang lagi adun-adun Melayu dari PKR. Mungkin ada logiknya juga Tuanku memanggil Hasan Ali untuk bertanyakan sesuatu atau mungkin juga Tuanku kasihan melihat Hassan Alai kerap sangat di perbodoh dan diperbudak-budakkan oleh kawan-kawan beliau dalam PKR dan DAP . Mungkin juga Tuanku melihat kerajaan pimpinan Khalid Ibrahim terlalu lemah dan tak mampu untuk menyelesaikan masalah rakyat.

Jadi buat apa kalau ada kerajaan yang tak mampu selesaikan masalah rakyat. Percayalah sekiranya Khalid mengikut seperti apa yang di suruh oleh bosnya, Anwar Ibrahim menghadap Tuanku untuk membubarkan DUN, berkemungkinan besar Tuanku pasti akan memperkenankannya.

Pakatan Haram sehingga sekarang ini masih lagi tidak jumpa formula untuk selesaikan masalah kuil di Seksyen 23 Shah Alam. Formula yang sedia ada adalah formula kerajaan dulu iaitu kerajaan BN/UMNO. Pakatan Haram dilihat malu-malu kambing untuk menggunakan formula tersebut. Itulah sebabnya Anwar Ibrahim mahu supaya Khalid Ibrahim segera memohon perkenan Tuanku untuk membubarkan DUN Selangor.

Ini bermakna jika DUN dibubarkan, Selangor akan ada pilihanraya negeri sekali lagi. Jika BN menang maka kes kuil Seksyen 23 itu akan di letakkan pula ke bahu BN dan Pakatan Haram terlepaslah dari segala azab seksa dan merekalah pula yang akan mengkritik segala keputusan yang di buat oleh kerajaan BN kelak.

Itulah sebenarnya point Anwar untuk membubarkan DUN Selangor dan untuk menyenangkan cerita Anwar dan Pakatan Haram sebenarnya hendak lari dari masalah. Mungkin ada yang mengatakan kes kuil dan kes Kampung Buah Pala tak banyak berbeza, namun pelakon utamanya untuk kes Kampung Buah Pala ialah Lim Guan Eng dan Kuil Seksyen 23 pula pelakon utamanya adalah Khalid Ibrahim.

Kita boleh lihat betapa COOLnya Guan Eng menipu penduduk Kg. Buah Pala. Guan Eng cuba untuk lepas tangan setelah janji nak sehidup semati dengan penduduk Kampong Buah Pala dan dia masih boleh main wayang dengan penduduk kononnya dia akan cuba sedaya upaya untuk selesaikan masalah penduduk kampung walaupun penduduk tahu yang Guan Eng sudah menipu mereka.

Cara Guan Eng ini amat di sukai oleh Anwar kerana Guan Eng ini adalah seorang PMS (Penipu Muka Selamba) tapi malangnya sifat-sifat PMS yang ada dalam diri Guan Eng ini tiada dalam diri Khalid Ibrahim. Itulah yang membuatkan Anwar marah terhadap Khalid Ibrahim. Dan sekarang ini rakyat negeri Selangor Darul Ehsan hanya menunggu hari sahaja untuk mengundi sekali lagi. DET meminjam kata-kata rbf "Jangan terkejut jika anda bangun bersahur , Kerajaan Negeri Selangor telah bertukar tangan atau DUN telah dibubarkan". Wallahuallam. -DET

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor