Jumaat, 16 November 2012

Melayu bebas anuti agama lain mengarut - Sultan!


SULTAN Pahang, Sultan Ahmad Shah mengurniakan anugerah Tokoh Maal Hijrah peringkat Negeri Pahang kepada Datuk Mohd. Mokhtar Shafii 70, di Dewan Jubli Perak, Kuantan, semalam. Turut sama, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah meluahkan rasa kecewa dan dukacitanya terhadap kenyataan seorang pemimpin pembangkang mengenai isu kebebasan beragama rakyat termasuk orang Melayu baru-baru ini.

Menyifatkan kenyataan itu sebagai mengarut dan tidak masuk akal, baginda juga kesal dengan pihak terbabit yang terlalu lantang bercakap mengenai agama tanpa memperhalusi kesannya kepada masyarakat terutama umat Islam.

"Sebagai ketua agama Islam dan pemerintah negeri Pahang saya berasa sedih, dukacita (dengan kenyataan itu). Kita tidak boleh terlampau lantang sangat sebut pasal agama ini.

"Saya nasihatkan agar rakyat tidak mendengar cakap-cakap sebegitu dan perlu memikirkan perkara itu dengan sehalus-halusnya," titah baginda kepada pemberita selepas Majlis Sambutan Maal Hijrah peringkat negeri, di sini hari ini.

Baginda bertitah sebagai seorang Islam, kenyataan berkaitan agama Islam tidak boleh dibuat sesuka hati tanpa merujuk kepada pihak yang lebih arif.

Titah baginda, sebagai seorang yang beragama Islam seharusnya lebih berhati-hati terutama dalam hal membabitkan agama termasuk tidak memcampuradukkan kenyataan dengan agama lain.

"Orang mahir juga tidak semestinya tahu mengenai agama Islam sehingga menyebabkan terlampau bebas memberi keterangan.

"Kita ada majlis agama Islam di setiap negeri dan para ulama yang bijak, seharusnya rujuklah pada mereka," titah baginda.

Sultan Ahmad Shah turut menyeru agar umat Islam menyanjung agama Islam setinggi-tingginya dan jaga kemuliaannya dengan sepenuh hati.

"Beta sayang agama beta (Islam). Kita kena sanjung agama kita setinggi-tingginya dan jaga dengan sepenuh hati.

"Dalam Perlembagaan turut menyebut bahawa agama Islam adalah agama rasmi negara ini dan agama lain boleh mengamalkan agama mereka dengan aman dan harmoni," titah baginda.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor