Isnin, 29 Oktober 2012

Isu Selangor : PKNS jangan pinggir agenda bumiputera?



Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor terus dilanda kontroversi yang tiada kesudahannya. Jika sebelum ini, ia melibatkan langkah menjual aset Yayasan Selangor dan isu kerugian yang ditanggung Universiti Selangor (Unisel), kini ia berkaitan cadangan menjual aset Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) bernilai RM321 juta.

Segala tindakan tidak bertanggungjawab itu jelas sekali merugikan rakyat negeri itu khususnya golongan bumiputera yang semakin terpinggir sejak Selangor diperintah kerajaan PKR.

Dalam wawancara dengan wartawan Utusan Malaysia, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, DATUK Seri Noh Omar mendesak kerajaan negeri membatalkan segera hasrat tersebut jika tidak mahu melihat kebangkitan rakyat.

UTUSAN: Boleh Datuk Seri komen ura-ura PKNS hendak menjual hartanya?

NOH: Kita nak minta Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim membatalkan hasrat PKNS untuk menjual lima hartanya iaitu Menara PKNS Petaling Jaya dengan nilai RM90 juta, Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC) sebanyak RM97 juta, Kompleks PKNS Shah Alam sebanyak RM85 juta, Kompleks PKNS Bangi sebanyak RM42 juta dan Wisma Yakin sebanyak RM7 juta.

Kita dimaklumkan Lembaga Pengarah PKNS bercadang untuk menjualnya. Jadi kalau betul PKNS nak menjualnya, maka Abdul Khalid sebagai Pengerusi PKNS dan juga Menteri Besar, kena ambil tindakan untuk menghalang penjualan harta-harta ini sebab dia telah mendakwa Selangor mempunyai wang simpanan banyak sampai RM2 bilion dan Datuk Seri Anwar Ibrahim (Ketua Pembangkang) pun kata dia Menteri Besar yang cemerlang.


Kalau betul hasrat nak dijual, pertamanya, kita nak tahu atas tujuan apa harta ini nak dijual? Adakah kerana hasil jualan itu nak digunakan untuk tujuan-tujuan politik? Adakah kerana bagi mendapat modal untuk pilihan raya?

Menteri Besar kena menghalangnya, demi kepentingan masa depan PKNS dan penyewa-penyewa bangunan itu. Kalau harta ini dijual dan dibeli oleh syarikat baru, sudah tentulah dari segi sewa dan sebagainya akan (meningkat). Ini boleh menjejaskan si penyewa yang sebelum ini mendapat faedah daripada harta-harta ini yang diwujudkan sewaktu Barisan Nasional (BN) memerintah.

Keduanya, adakah dia sudah tidak yakin nak menang di Selangor? Bila dia tidak yakin, dia nak jual harta dan sudah tentu nanti apabila BN kembali memerintah, kita akan menghadapi tanggungan hutang yang banyak.

Nampaknya kerajaan PKR begitu ghairah menjual aset Kerajaan Negeri Selangor?

Itu yang saya katakan tadi, kenyataan Anwar bahawa Abdul Khalid ini seorang Menteri Besar yang cemerlang adalah satu kenyataan yang melucukan. Cemerlang dari segi apa? Yang saya nampak, cemerlang yang pertama adalah untuk menjual dan menghabiskan harta yang dulunya diusahakan oleh BN.

Keduanya, bagaimana dia boleh menjadi seorang Menteri Besar yang cemerlang kalau nak menguruskan Unisel pun dia tidak reti? Sebab dalam isu Unisel, dia telah membohongi rakyat. Pada Julai lalu saya ada membuat kenyataan bahawa Unisel menanggung kerugian sebanyak RM54 juta dalam tempoh tiga tahun iaitu pada 2008, 2009 dan 2010.

Menteri Besar telah menafikan dan menyatakan laporan audit yang saya sebut itu belum lagi disahkan. Tetapi hari ini, apabila Laporan Ketua Audit Negara dibentangkan di Parlimen, ia jelas menunjukkan segala dakwaan dan angka-angka yang saya sebut adalah tepat sekali.

Adakah ia bertujuan menghapuskan hasil usaha BN membantu bumiputera sebelum ini?

Ini saya kata, macam mana Anwar boleh kata Abdul Khalid ini seorang Menteri Besar yang cemerlang? Dia menguruskan PKNS, tapi nampaknya dia nak menjual harta.

Sekarang ini rumah-rumah PKNS dijual mengikut harga pasaran. Sedangkan tujuan PKNS ditubuhkan adalah untuk membina rumah yang lebih murah berbanding yang dibina syarikat swasta.

Nampaknya, Menteri Besar telah menjadikan PKNS seperti syarikat swasta iaitu untuk mencari keuntungan. Rumah-rumah PKNS pun sekarang ini harganya sama seperti harga rumah yang dibina syarikat swasta.

Alasan yang dia bagi, bahawa hasil jualan rumah PKNS itu akan digunakan untuk aktiviti-aktiviti kebajikan kepada rakyat. Bagi saya, ini bukan satu alasan yang kukuh.

Apakah tindakan UMNO Selangor bagi menghalang penjualan harta ini?

Kita minta Menteri Besar batalkan, sebab itu kita bangkitkan isu ini. Jika betul perkara ini akan diteruskan, kerajaan PKR akan melihat berlakunya kebangkitan rakyat di Selangor.

Kita juga akan tengok apa tindakan lain yang boleh dibuat selepas ini, berdasarkan tindakan yang akan diambil oleh Abdul Khalid.

Difahamkan langkah menjual aset ini bukannya baru?

Ya. Sebelum ini tanah Yayasan Selangor pun nak dijual. Jadi kerajaan PKR Selangor ini kerja dia menjual dan merampas tanah. Rampas tanah macam tanah Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) kerana tak bayar cukai. Hari ini terbukti bahawa tindakan itu salah dari segi undang-undang.

Yang peliknya, dengan kebijaksanaan Menteri Besar, dia boleh pula bail out syarikat Talam Corporation Berhad (Talam) dan menyelamatkan hutang syarikat itu sebanyak RM396 juta.

Akhirnya dengan kebijaksanaan Menteri Besar Selangor ini, maka Talam yang sudah diletakkan di bawah status PN17 (syarikat menghadapi masalah kewangan) oleh Bursa Malaysia, sudahpun bebas daripada menghadapi masalah. Sekarang Talam sudah membuat pengisytiharan bahawa ia tiada hutang lagi, sebaliknya anak syarikat kerajaan negeri pula yang menanggung beban hutang, apabila hutang Talam dipindahkan kepada anak-anak syarikat kerajaan negeri.

Kerajaan PKR ini hanya menyusahkan dan menambahkan beban kepada anak-anak syarikat kerajaan negeri. Mana-mana anak syarikat atau agensi kerajaan negeri yang berdikari macam PKNS, hartanya nak dijual pula. Jadi macam mana Anwar boleh kata, dia seorang Menteri Besar yang cemerlang.

Kita lihat harta PKNS dijual di bawah nilai pasaran?

Dia memang tidak mengikut penilaian yang dibuat oleh Jawatankuasa Perumahan dan Penilaian (JKPP). Macam isu Talam, JKPP menilai tanah dengan harga murah, tetapi dia beli dengan harga yang mahal.

Jadi saya tengok kerajaan negeri ini dia tidak mengikut peraturan. Dia ikut selera dia, ikut apa matlamat dia. Kerajaan PKR ini mengamalkan politik Machiavelli iaitu matlamat menghalalkan cara. Dia akan buat, apa juga yang dia nak buat.

Saya juga melihat Abdul Khalid ini seorang Menteri Besar yang memandang rendah kepada kebolehan tokoh-tokoh profesional di Malaysia. Contohnya, dulu dia kata nak ambil peguam luar negara. Bila nak audit, dia pun cakap nak ambil firma audit antarabangsa. Hari ini pula dia kata nak ambil pakar air dari Kanada, sedangkan kita mempunyai pakar-pakar tempatan dalam bidang berkenaan. Ini jelas menunjukkan dia memandang rendah kepada kebolehan anak-anak tempatan.

Bagaimana pula kontroversi membabitkan Yayasan Selangor dan Unisel?

Apa yang kita bangkitkan adalah perkara yang betul, tetapi dia cuba menafikan. Jadi Menteri Besar ini dia sudah tiga kali kalah dengan saya. Mula-mula dulu isu perbelanjaan Yayasan Selangor.

Saya buat kenyataan, kata yayasan belanja dekat RM1 juta dan Menteri Besar telah menafikan. Tetapi apabila Pengurus Besar Yayasan Selangor dipanggil mengadap Jawatankuasa Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat), dia mengesahkan bahawa perbelanjaan itu lebih RM1 juta.

Yang peliknya bila Pengurus Besar itu mengaku perbelanjaan tidak mengikut peraturan dan begitu banyak, tak ada tindakan pun diambil oleh pengurusan, malah disambung lagi kontraknya. Ini menunjukkan kerajaan PKR Selangor mengamalkan kronisme. Mana orang dia atau kroni dia, akan dipertahankan walaupun terbukti tidak layak.

Dalam isu Unisel pula, dia menganiaya syarikat bumiputera yang mendapat kontrak penyelenggaraan asrama. Dulu Unisel berhutang sebanyak RM15 juta dan sekarang meningkat kepada RM19 juta.

Syarikat ini sudah bawa kes berkenaan ke mahkamah, kerana belum lagi mendapat bayaran, walaupun dulu Unisel berjanji nak bayar. Sebab itu syarikat ini benarkan pelajar-pelajar masuk ke asrama. Tetapi sampai sekarang dia masih tidak dibayar.

Dulu alasan dia tak bayar sebab asrama itu belum mendapat sijil layak menduduki (CF), tetapi sekarang apabila kita tunjukkan bukti bahawa kenyataan itu tidak betul dan memang asrama berkenaan telah ada CF, dia masih tidak bayar hutang. Jadi jelas tujuan dia memang tak nak bayar hutang. Kasihan, itu menganiaya syarikat bumiputera.

Dia juga tidak boleh salahkan kerajaan BN Selangor kerana hutang Unisel sebanyak RM54 juta semuanya berlaku waktu dia memerintah. Sebelum dia memerintah tak ada masalah. Kalau seorang Menteri Besar nak menguruskan Unisel pun tak reti, macam mana nak mengurus sebuah negeri yang maju.-UMO

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor