Khamis, 20 Mac 2014

PRK Kajang : Akar Umbi PAS Protes Dalam Diam – Hassan Ali?


Bekas Naib Presiden PAS, Datuk Dr. Hassan Ali berkata akar umbi parti itu sedang memboikot secara diam -diam sebagai simbol protes pilihanraya kecil (PRK) DUN Kajang.

Menurutnya, protes PAS itu sudah diluahkan oleh Pemuda PAS Selangor sejak dari awal lagi, apabila Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu melaksanakan projek ‘Kajang Move.’

“Pemuda PAS Selangor terutamanya tidak berpuas hati dengan sikap Anwar dan PKR yang tidak berunding terlebih dulu dengan pimpinan Pas dan membuat keputusan tersebut tanpa pengetahuan mereka.

“Namun atas arahan pusat, maka mahu tak mahu, Pemuda PAS akan tetap memberi sokongan di dalam kempen ini atas semangat Pakatan Rakyat, tetapi mereka sama sekali tidak akan menyokong siapa juga yang menang, baik Anwar Ibrahim atau Wan Azizah untuk ditabalkan menjadi Menteri Besar Selangor.

“Tetapi hari ini, apabila Anwar tidak bertanding dan digantikan dengan Wan Azizah bertanding, paras sokongan itu dengan sendirinya sudah jatuh, terutamanya di peringkat Pemuda dan Ulama, yang mana sayap inilah yang banyak berkhidmat di peringkat cawangan, di peringkat jentera dan sebagainya. Sebab itu kita dapati jentera PAS di dalam PRK Kajang ini kurang berfungsi,” jelas beliau kepada UMNO Online, hari ini.



Dr. Hassan yang juga Presiden Pertubuhan Jalur Tiga (JATI) berkata kes saman calon PKR terhadap Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang telah menguris hati akar umbi PAS dan memberi kesan kepada sokongan dari penglibatan jentera PAS di dalam gerak kerja kempen PRK DUN Kajang.

“Imej dan reputasi Presiden PAS sudah tercalar akibat kes saman tersebut. Perlu diingat, di dalam PAS ini lain, Presiden itu adalah maruah bagi ahli dan penyokong parti tersebut. Bila PKR dah cemarkan dan mencalarkan reputasi presiden mereka, orang PAS tidak boleh menerima hakikat itu dan ia meninggalkan kesan yang amat mendalam kepada mereka.

“Biarpun nampaknya seolah-olah masalah tersebut sudah dapat diselesaikan, tetapi luka yang terguris kesan daripada kes saman yang mencederakan Presiden mereka itu, merupakan satu perbuatan yang tidak dapat diterima oleh ahli-ahli dan penyokong PAS hari ini.

“Pada pandangan saya, inilah antara sebab-sebab yang kita dapat lihat hari ini di mana jentera Pemuda PAS dan Ulama di peringkat akar umbi kurang berfungsi pada PRK DUN Kajang daripada yang sepatutnya, tidak seperti yang kita tengok di Sungai Limau dan di Besut sebelum ini,” tegasnya.

Menurut Dr Hassan, keputusan mahkamah rayuan yang menjatuhkan Anwar bersalah meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan dan dihukum lima tahun penjara turut memberi kesan kepada akar umbi PAS.

“Bila keputusan daripada mahkamah rayuan menjatuhkan Anwar bersalah, dihukum 5 tahun penjara dan diberikan detail-detail itu, saya rasa orang PAS pun faham undang-undang, orang PAS pun ramai profesional, peguam, doktor, mereka faham kedudukan sekarang.

“Baru mereka tahu. Setelah Nik Aziz diberitahu. Sekarang ni, Ustaz Hadi diberitahu (perkara) yang sebenarnya. Nampaknya, dokongan kepada Anwar dan Pakatan Rakyat semakin luntur di kalangan ulama,”katanya.

Pendapat Dr Hassan hampir sama dengan kenyataan blog pro PAS, santauberapi sebelum ini yang mendedahkan ramai di kalangan akar umbi PAS mengucap syukur, bertakbir dan bersujud syukur kepada Allah Taala kerana hukuman 5 tahun penjara terhadap Anwar itu.

“Walaupun secara rasmi PAS menyatakan kesedihan dan simpati kepada Anwar Ibrahim dan ahli keluarganya berhubung keputusan Mahkamah Rayuan yang telah menjatuhkan hukuman penjara 5 tahun setelah keputusan Mahkamah Tinggi pada Disember 2012 diterbalikkan bersabit kes liwat, namun ramai orang PAS yang mengucap syukur, bertakbir dan bersujud syukur kepada Allah Taala kerana telah menunjukkan kebenaran yang selama ini terselindung di sebalik cakap pandai Anwar Ibrahim.

“Tahaluf Siyasi dengan Anwar Ibrahim merupakan satu kesilapan besar bagi PAS. Walaupun PAS pada dasarnya hanya bersimpati dengan Anwar Ibrahim yang kehilangan segala jawatan dan kedudukan, namun keterujaan kerana sokongan yang diperolehi, menyebabkan PAS melangkah jauh dan akhirnya menjerat diri sendiri.

“Tidak perlulah disenaraikan apa yang telah dilakukan oleh Anwar Ibrahim dan PKR terhadap PAS dari tahun 2008 sehingga kini tetapi cukuplah kalau kita katakan, inilah padahnya kalau jemaah Islam dan perjuangan Islam diperkotak-katikkan demi kepentingan individu,” dedah blog itu.

Walaupun penyokong Anwar cuba menafikan penglibatan Ketua Umum PKR dalam aktiviti sodomi itu, namun kata blog itu, hingga ke hari ini mereka gagal menjelaskan bagaimana air mani Anwar Ibrahim boleh berada dalam dubur mangsa, Mohd Saiful.

“Dari tahun 1999 sehingga 2014, sudah beratus-ratus kali solat hajat dan munajat kita pohonkan kepada Allah Taala agar ditunjukkan kebenaran. Sudah berkali-kali juga Allah Taala menunjukkan kebenaran, dan setiap kali itulah, apabila tidak kena dengan hati kita, kita menolak Allah Taala dan bergantung kepada manusia.

“Kita tak betul dalam hal ini.

“Sebagai umat Islam, kita kena percaya bahawa setiap kejadian itu Allah Taala yang gerakkan. Hukuman yang dijatuhkan kepada Anwar Ibrahim adalah hukuman Allah Taala berasbabkan manusia,”katanya lagi.

Selanjutnya sila baca di sini.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor