Sabtu, 5 Oktober 2013

Penjamin sosial jatuh bankrap dibantu?

Sohaimi (kiri) bersama aktivis PPIM, Sheik Abd Kareem S Khadaied (tengah) dan Halim Hashim ketika pelancaran Sekretariat Bebas Muflis, semalam.

Peluang kepada individu jamin pinjaman kereta, rumah, pendidikan

Kerajaan bersetuju mengkaji pelepasan kepada individu yang diisytihar muflis, bankrap atau disenarai hitam oleh institusi kewangan kerana menjadi penjamin sosial.

Ia bagi memberi peluang kedua kepada golongan itu untuk keluar dari kemelut kebangkrapan yang dianggarkan sebanyak 30 peratus daripada lebih 245,000 individu yang diisytiharkan muflis sebagai penjamin sosial.

Penjamin sosial merujuk kepada mereka menjadi penjamin bagi pinjaman pendidikan, kereta atau rumah dan bukan penjamin bagi pinjaman komersial mendapat keuntungan.

Tertakluk syarat

Pelepasan dilakukan Jabatan Insolvensi Malaysia tertakluk kepada syarat ditetapkan berdasarkan maklumat individu muflis yang akan disalurkan mana-mana pihak, termasuk Sekretariat Bebas Muflis, sebuah badan bebas yang ditubuhkan Biro Ekonomi dan Usahawan Pemuda UMNO dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) serta beberapa NGO lain bagi membantu golongan muflis.


Pengerusi Sekretariat Bebas Muflis yang juga Pengerusi Biro Ekonomi dan Usahawan Pemuda UMNO, Datuk Sohaimi Shahadan berkata pertimbangan bagi mengkaji pelepasan itu dimaklumkan kepada beliau dan wakil sekretariat dalam pertemuan dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri, pada Ogos lalu.

Katanya, pertemuan turut menyentuh mengenai penambahbaikan Akta Kebangkrapan 1967 selain memutuskan penubuhan sebuah badan bebas yang menjadi platform dan pemudah cara bagi individu muflis menyelesaikan masalah mereka sebelum dipanjangkan kepada Jabatan Insolvensi.

“Menteri beri jaminan lisan untuk beri pelepasan dengan keutamaan kepada penjamin sosial. Sekretariat juga minta mereka yang muflis kerana ditipu atau teraniaya dan muflis secara teknikal diberi pertimbangan yang sama,” katanya selepas pelancaran Sekretariat Bebas Baru Sungai Buloh, dekat sini semalam.

Individu muflis yang ingin mendapat khidmat nasihat sekretariat boleh melayari muflis-peluangkedua.blogspot.com atau ‘bebas muflis’ di Facebook, Twitter dan Instagram.

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor