Ahad, 8 Julai 2012

Anwar nak ' bersara'?



Rakyat sedikitpun tidak teruja dengan hasrat Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim mahu bersara jika Pakatan Rakyat tidak mendapat mandat pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13). Malah tidak ambil kisahpun tentang hal tersebut!

Itu sekadar strategi Anwar bagi menarik simpati orang ramai selain mengalihkan perhatian daripada pelbagai isu yang mengaitkan beliau.

Antaranya isu biseksual, adegan video seks, kes liwat yang dalam proses rayuan di mahkamah, isu bersama Shamsidar Taharin, sokongan kepada Israel dan dakwaan mengawal akaun induk RM3 bilion.

PKR yang beliau asaskan juga semakin lemah berikutan pelbagai masalah dalaman, perpecahan dan salah guna kuasa.

Pada rakyat, tujuan Anwar mengeluarkan kenyataan tersebut adalah bagi menguji maklum balas daripada semua pihak termasuk kalangan pemimpin pembangkang.

Setakat ini, rakyat memberikan reaksi yang hambar seolah-olah tidak kisah jika beliau mahu bersara. Di kalangan pemimpin pembangkang termasuk DAP dan Pas pula, tiada yang tampil menyeru beliau membatalkan hasratnya itu kecuali seorang dua, itu pun seperti melepas batuk di tangga.

Dalam kaitan ini, ramai bersetuju dengan pandangan mantan Perdana Menteri, Dr. Mahathir Mohamad agar Anwar bersara daripada politik sekarang tanpa perlu menunggu sehingga pakatan ditolak dalam PRU13.

Mungkin kita sendiri merasakan sudah berbelas tahun, negara dan rakyat rugi angkara Anwar yang mencetuskan banyak masalah dan kegawatan. Cara beliau berpolitik kotor termasuk keghairahannya yang tidak henti-henti mendapatkan campur tangan negara asing selain suka memburuk-burukkan negara sendiri.

Semua orang tahu, beliau satu-satunya pemimpin yang konsisten mengheret rakyat untuk menutup salah laku moral dan isu integriti. Anwarlah orang yang memulakan budaya perhimpunan haram dan rusuhan jalanan kononnya atas nama demokrasi tetapi sebenarnya bermuslihat untuk kepentingan diri. Beliau hanya mahu menjadi Perdana Menteri dengan apa cara sekalipun.

Terlalu ramai yang sudah tertipu, daripada keluarga, sahabat-sahabat, para pemimpin PKR sehinggalah rakyat keseluruhan. Sebab itu ramai yang telah meninggalkan beliau. Sampai hari ini, Anwar masih gagal menjawab banyak persoalan kepada rakyat bahkan dikaitkan dengan beberapa isu pembohongan yang luar biasa.

Kita semua sebenarnya hanya akan teruja jika Anwar terlebih dahulu bersara daripada aktiviti tertentu yang dikaitkan dengan beliau. Tafsirlah sendiri apa yang dimaksudkan. Cukuplah, usia beliau pun sudah lanjut untuk terus terjebak dalam budaya songsang. Kasihanilah keluarga setidak-tidaknya, disebabkan angkara beliau, mereka menanggung aib. Musuh Anwar, 65, adalah nafsu dan dirinya sendiri -bukan pihak lain - seperti yang selalu beliau menuding jari.

Apa pun, Malaysia akan lebih selamat jika Anwar bersara kerana ia mampu mengelak tanah air ini dilanda musibah dahsyat.

Generasi akan datang mesti dibebaskan daripada pemimpin seperti itu. Ketika beliau mengumumkan persaraannya nanti, Anwar harus memohon maaf kepada seluruh rakyat atas kemudaratan yang telah dibawa. Persoalannya, benarkah beliau akan bersara daripada politik, yang kita sebenarnya tidak percaya. Mungkin kerana beliau sudah banyak berbohong.

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor