Isnin, 16 Ogos 2010

Adakah Hasan Ali "Alim-alim Kambing" !

Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali yang membidas Timbalan Pengerusi Umno Selangor Datuk Seri Noh Omar yang mendesak supaya pusat-pusat hiburan di negeri itu ditutup sepanjang bulan Ramadan. Hasan Ali berkata, "Bagi kita setiap bulan adalah haram bagi semua aktiviti maksiat bukan bulan Ramadan sahaja." Ini menunjukkan betapa ceteknya ilmu agama pemimpin-pemimpin Umno. "Bulan Ramadan baru nak tunjuk alim? Itu alim-alim kucing".

Riak nampaknya Datuk Hasan Ali ni ya! Kita ingin pula bertanya pada Hasan Ali jika ilmu agamanya sudah tinggi, maka kenapa tidak di tutup saja pusat-pusat hiburan di Selangor pada bulan-bulan yang lain! Bukan kah kuasa sudah berada dalam tangan? Kalau bulan ramadan pun tak sanggup nak tutup, bulan-bulan lain jangan cerita lah!Kalau Noh Omar alim-alim kucing, maka Hasan Ali pula bagaimana ya?, Mungkin istilah baru ini amat sesuai dengan dirinya, iaitu "alim-alim kambing".

Hasan Ali yang juga merupakan exco agama Selangor, apakah beliau buta apabila tidak menyedari kegiatan rumah urut dan pusat-pusat hiburan tumbuh macam cendawan selepas hujan sejak Pakatan memerintah?. Jangan kata pulak nanti tak boleh tutup sebab PAS tak ada kuasa, tetapi yang berkuasa adalah PKR dan DAP sahaja. Kalau PAS tak ada kuasa dalam Pakatan, apa gunanya bersekongkol lagi dengan DAP dan PKR?. Mulut kata Islam...tapi perbuatan langsung tak melambangkan sifat-sifat seorang Islam yang tulin.

Pemimpin-pemimpin UMNO bukan lah seperti pemimpin-pemimpin PAS yang nampak alim tapi cakap tak serupa bikin. Adalah lebih baik jika kurang ilmu, tetapi dapat mengamalkan ilmu yang kurang itu dengan baik dan sempurna daripada banyak ilmu, tetapi tidak dapat untuk mengamalkannya.

Kalau sebut pasal jihad mereka lah juara, tapi bila masa nak tegakkan hukum masing-masing jadi kecut. Kecut atau takut kena BALUN dengan DAP. Perkara ini dah biasa berlaku di Selangor dan negeri lain malah Hasan Ali yang tampak tegas berlakon memarahi Ronnie Liu berkenaan isu arak..tapi pada penghabisan cerita "Happy Ending" yang mana Hasan Ali telah "CIUM MOLOT" dengan Ronnie Liu.

Begitu juga halnya dengan Kerajaan Kelantan, walaupun sudah lebih 20 tahun memerintah negeri Cik Siti Wan Kembang tetapi masih tidak mampu untuk melaksanakan Islam secara syumul disana!. Malah dalam waktu yang sama Negeri Kelantan juga menjadi jaguh kepada banyak kes-kes jenayah, apakah pemimpin-pemimpin PAS kelantan tidak mengetahuinya?.

Berbalik semula kepada perkara dimana Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad mengkritik Umno Selangor yang meminta agar pusat hiburan dan rumah-rumah urut di negeri itu ditutup sepanjang bulan Ramadan, beliau menyifatkan gesaan itu sebagai sikap “hipokrasi” parti itu.

“Ia bukan hanya dosa ketika bulan Ramadan,” kata beliau sambil menambah, pendekatan betul adalah menerusi pendidikan, bukannya tekanan.

Beginilah sikap pemimpin-pemimpin PAS yang mana tidak mengambarkan sikap sebenar sebagai seorang pejuang Islam, selama ini mereka menekan, memaki, menyesatkan orang Islam lain dan adakah perkara yang mereka lakukan sebelum ini mengikuti pendekatan yang betul? Atau ianya hanya satu sandiwara yang biasa di mainkan oleh mereka setiap kali ada teguran dari orang lain?.

Daun sirih ulam Cik Da
Makan sekapur lalu mati
Walaupun banyak ilmu di dada
Biar merunduk resmi padi

Buah pelaga makan dikikir
Dibawa orang dari hulu
Sebarang kerja hendak difikir
Supaya jangan mendapat malu

Kemumu di tengah pekan
Dihembus angin jatuh ke bawah
Ilmu yang tidak diamalkan
Bagai pohon tidak berbuah

Tumbuh melata si pokok tebu
Pergi pasar membeli daging
Banyak harta tak ada ilmu
Bagai rumah tidak berdinding

Sumber : Kita Gempur

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor