Sabtu, 8 Disember 2012

Pindah peniaga : Orang luar dibiar campur tangan?



Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) didakwa telah membenarkan 'orang luar' campur tangan dalam proses penempatan semula penjaja di Pasar Seri Kembangan ke tempat baru sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati.

Penyelaras MCA Parlimen Serdang, Datuk Liew Yuen Keong berkata, MPSJ telah membiarkan ahli DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk mengadakan cabutan undi pada 29 November lalu dan perkara ini dilihat tidak telus dan prosesnya berat sebelah.

"Pada majlis cabutan undi itu, segelintir penjaja meluahkan rasa tidak puas hati kerana dua parti itu turut memberi tapak baru kepada penjaja luar yang baru memohon untuk menjaja di kawasan baru.

"Sepatutnya mereka memberi keutamaan kepada lebih 200 penjaja di Pasar Seri Kembangan yang telah berniaga lebih 30 tahun di kawasan itu," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar berhubung isu pemindahan penjaja di Pasar Seri Kembangan ke Pusat Perdagangan Seri Kembangan di Taman Bukit Serdang, Seri Kembangan dekat sini semalam.

Menurut Yuen Keong, ekoran tiada pemantauan daripada pihak MPSJ telah menyebabkan pihak luar membuat keputusan mengikut kepentingan mereka.

"Malah, salah seorang anggota Biro Aduan Serdang yang memantau program cabutan undi itu turut dihalau tanpa sebab yang munasabah.

"Mengapa beliau dihalau jika tiada agenda yang tersembunyi? MPSJ perlu memastikan perkara ini tidak berlaku kerana ia melibatkan penjaja Cina di kawasan ini yang mempunyai latar belakang keluarga yang susah," ujarnya.

Selain masalah itu, Yuen Keong berkata, dia turut kesal kerana MPSJ memberi masa yang singkat kepada penjaja untuk berpindah ke tapak baru.

"Saya dimaklumkan penjaja perlu berpindah sebelum 7 Januari 2013, sedangkan Tahun Baru Cina bakal menjelang pada Februari, hal ini sudah tentu akan memberi kesan buruk kepada mereka.

"Seharusnya mereka meminta pendapat penjaja atau mengadakan sesi dialog. Sebaliknya mereka mengambil jalan mudah tanpa mengambil kira kepentingan penjaja.

"Oleh itu, saya minta MPSJ untuk kaji semula perkara ini serta mengelakkan daripada menggunakan khidmat orang luar demi kesejahteraan penjaja yang juga merupakan penduduk di kawasan ini," katanya.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor