Isnin, 14 Mei 2012

Amaran dari Dewan Ulama PAS - Tiada lagi kerjasama DAP, PKR?


Pas mula membayangkan kemungkinan parti itu tidak lagi akan meneruskan kerjasama dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), apabila tiba masanya kelak.

Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib menegaskan, tidak semestinya Pas akan menjadi rakan DAP mahupun PKR dalam pakatan pembangkang sampai bila-bila.

Jelasnya, walaupun mengakui Pas tidak menghadapi masalah untuk bekerjasama dengan kedua-dua parti itu, namun beliau tidak menafikan dasar perjuangan Pas seringkali mengundang bantahan daripada Pengerusi DAP, Karpal Singh.

"Kita (Pas) sebenarnya tak ada masalah untuk bekerjasama dengan DAP ataupun PKR, cuma Karpal saja yang membantah usaha kita untuk menegakkan syiar Islam termasuk hukum hudud.

"Tak semestinya kita jadi rakan DAP dan PKR untuk selama-lamanya," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas tindakan pemimpin pembangkang khususnya Karpal yang secara terbuka menentang dasar Pas untuk menegakkan Islam di negara ini termasuk pelaksanaan hukum hudud.

Harun seterusnya mengalu-alukan sesiapa sahaja yang menyokong dasar serta perjuangan Pas untuk menegakkan syiar Islam termasuk hukum hudud sekiranya pakatan pembangkang memerintah negara.

"Pas sentiasa mengalu-alukan sesiapa saja yang sokong dasar kita (Pas) untuk menegakkan syiar Islam yang bukan hanya terhad kepada hukum hudud saja, tapi juga mencakupi semua aspek dalam kehidupan.

"Kita tak kira siapa saja, kita sambut baik sokongan mereka dan sebagai contoh terbaik, ramai orang bukan Islam menyertai kelab penyokong Pas," katanya.

Beliau menegaskan bahawa parti itu tetap dengan pendirian untuk menegakkan Islam termasuk melaksanakan hukum hudud!

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor