Rabu, 27 Oktober 2010

Awas! Virus JE bakal menyerang kembali...Ternakan babi di Sepang dijangkiti penyakit!

Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) hari ini mengesahkan sebuah ladang ternakan babi di Tanjung Sepat, Sepang dijangkiti penyakit kuku dan mulut. Ketua Pengarahnya, Datuk Abd. Aziz Jamaluddin berkata, pengesahan itu berdasarkan tan...da klinikal penyakit dan ujian makmal selepas mengesan penyakit berkenaan di kawasan terbabit pada 15 Oktober lalu.

"Satu zon jangkitan (satu kilometer radius) di sekeliling premis tersebut telah dikenal pasti melibatkan 26 ladang babi lain di sekitarnya."Justeru, pihak JPV mengeluarkan arahan kawalan pergerakan yang berkuat kuasa serta merta terhadap semua ternakan ruminan dan babi dalam zon kawalan tetapi dibenarkan untuk penyembelihan segera sahaja," katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.Penyakit tersebut boleh menjangkiti semua ternakan ruminan seperti lembu, kerbau, kambing dan babi tetapi tidak berjangkit kepada manusia.

Abd. Aziz berkata, pemeriksaan klinikal akan dijalankan ke atas ladang sebelum kebenaran pindah untuk sembelih dikeluarkan bagi memastikan ia tidak mempunyai tanda klinikal penyakit kuku dan mulut.

Malah, beliau menambah, babi terbabit hanya boleh disembelih di rumah penyembelihan yang dibenarkan oleh JPV."Bagaimanapun ternakan terbabit mestilah bebas dari sebarang tanda klinikal penyakit kuku dan mulut," katanya.

Siapakah yang bakal menjadi mangsa untuk mencegahnya nanti jika virus sudah merebak?...orang Melayu juga!!!

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor