Ahad, 22 September 2013

Hutang Chin Peng?


Usaha pihak-pihak tertentu untuk menobatkan mendiang bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng sebagai hero makin ketara. Keputusan kerajaan melarang mayat mahupun abu mayat mendiang dibawa ke Malaysia, mendapat bantahan kuat.

Malah terdapat cubaan untuk menyeludup abu mayat untuk disemadikan di Sitiawan, Perak. Lebih mengganggu fikiran apabila terdapat laporan menyatakan tarikh kematian Chin Peng dikatakan mungkin diubah daripada 15 September kepada 16 September agar sinonim dengan sambutan Hari Malaysia.

Ternyata banyak pihak tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan dalam usaha menulis semula sejarah. Mereka mengambil jurus pandangan songsang dan berbahaya dengan menghalalkan kekejaman Chin Peng dan PKM.

Ada sahaja alasan dan kewajaran yang dicari. Biro Publisiti MCA misalnya mendakwa kerajaan pilih kasih dengan membenarkan jenazah teroris, Allahyarham Azahari Husin dan Nordin Mohamad Top dikebumikan di negara ini tetapi melarang Chin Peng. Hujah tersebut ternyata dangkal sejarah dan sedarlah mudarat yang dibawa oleh Chin Peng adalah terlalu besar. Janganlah melihat ia dari pandangan yang rasis semata-mata.


Jika abu mayat Chin Peng berjaya dibawa pulang, ia akan menjadi kemenangan moral terbesar buat golongan yang mahu menulis semula sejarah. Sebaliknya, ia merupakan penghinaan kepada pasukan keselamatan, yang ribuan anggota dibunuh oleh pengganas PKM.

Kita bersyukur di sebalik tekanan yang dihadapi oleh kerajaan, Perdana Menteri, Najib Tun Razak, Kementerian Dalam Negeri dan polis tetap bertegas tidak membenarkan jasad Chin Peng disemadikan di negara ini.

Seperti yang ditekankan oleh Najib, kerajaan sama sekali tidak melanggar perjanjian damai dengan PKM di Hatyai pada 1989. Mendiang tidak pernah memohon untuk menjadi warganegara Malaysia sepanjang setahun perjanjian itu dimeterai, menjadikan haknya telah luput.

Kita sedih kerana ada juga tokoh termasuk kerabat diraja seperti Tunku Zain Al Abidin Tuanku Mukhriz turut mempersoalkan keputusan kerajaan dalam isu tersebut.

Dalam pada itu, satu tulisan dalam akhbar China Press menarik perhatian. Antara lain penulisnya mendakwa Malaysia terhutang maaf kepada Chin Peng. Penulis mendakwa, pemimpin PKM itu seorang yang berjasa kepada negara.


Sekali lagi, sejarah mahu diubahsuai untuk agenda tertentu. Yang sepatutnya berhutang maaf adalah Chin Peng sendiri. Bukan itu sahaja, mendiang berhutang nyawa, berhutang darah, berhutang air mata dan berhutang maruah kepada negara.

Ketika hayatnya, Chin Peng sewajarnya meminta maaf setidak-tidaknya kepada seluruh anggota pasukan keselamatan dan keluarga mereka yang mati dibunuh.

Siapa yang mahu membayar semua hutang tersebut? Aneh, suara-suara yang memperjuangkan Chin Peng tidak pernah komited apatah lagi untuk lantang menghargai pengorbanan pasukan keselamatan kita.

Apabila menyentuh nasib anggota tentera dan polis yang terkorban meninggalkan balu dan anak yatim, tidak terdorong pula dengan soal kemanusiaan.

Inikah masyarakat yang tahu mengenang jasa perwira? Golongan ini sengaja lupa di mana bumi di pijak di situ langit dijunjung. Kepentingan negara seharusnya mengatasi kepentingan lain seperti kaum. Janganlah menghina diri sendiri.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor