Selasa, 2 Julai 2013

Kenyataan Jusuf Kalla adalah isu integriti?


Jerebu cuaca hampir berlalu. Tetapi jerebu politik yang datangnya dari seberang antara Jusuf Kalla-Anwar Ibrahim mengambil tempat. Ramai yang terkejut apabila Jusuf mengambil pendekatan begitu. Banyak pihak telah memberi reaksi atas kenyataan Jusuf itu. Anwar seperti biasa belum memberi reaksi.

Kecuali Karpal Singh menyatakan isu ini boleh memberi kesan kepada Pakatan Rakyat dan menuntut Jusuf minta maaf dan menyatakan kekesalan terhadap kenyataan tersebut.

Isu yang dikemukakan oleh Jusuf adalah isu besar dan datang dari orang besar, bekas Naib Presiden Indonesia. Kalau tidak mempunyai bukti yang cukup Jusuf tidak akan membuat kenyataan sedemikian.

Yang menariknya, Jusuf ialah sahabat peribadi Anwar sekian lama dan terlibat membuat suatu perjanjian mengenai pilihan raya antara Najib-Anwar. Dalam masa sama Jusuf mempunyai hubungan baik dengan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Bila rakan-rakan lain membuat kenyataan kontroversial mengenai Anwar, beliau memilih untuk tidak memberi reaksi dengan harapan orang tidak percaya dan lama-kelamaan isu itu akan lenyap. Pengalaman lalu apa saja isu kontroversial yang melingkari imej Anwar, Pas jarang memberi reaksi dan DAP tidak mengambi pendirian.


Kenyataan berani Jusuf menyebut Anwar mendapat dana besar daripada pihak asing untuk menganjurkan siri perhimpunan haram membantah keputusan PRU-13 menarik perhatian Karpal Singh.

Lebih menarik lagi, kenyataan Jusuf adalah Anwar mempunyai imaginasi sangat melampau dan ego kerana masih ingin menjadi Perdana Menteri meskipun parti kepimpinannya kalah.

Bagi Karpal Singh yang membuat desakan kepada Jusuf supaya minta maaf atas nama integriti adalah suatu hal yang pelik. Tidak mungkin Jusuf menarik balik kenyataannya seperti tidak mungkin Karpal Singh menarik balik tuduhannya terhadap Anwar "kaki-liwat" seperti yang terkandung dalam hansard Parlimen.

Sebagai orang penting Indonesia, Jusuf sudah tentu mempunyai maklumat dan pengamatan politik hasil pengalamannya dengan Anwar. Apabila Anwar mengatakan bahawa perjanjian dengan Najib itu atas inisiatif Jusuf bukannya atas permintaan Anwar di situ Jusuf mula memahami siapa Anwar sebenarnya. Anwar tidak bercakap benar.

Apabila Jusuf mengamati tingkah laku politik Anwar selepas PRU-13 dan strategi demonstrasi Black-Out 505 ia mengukuhkan lagi tanggapan Jusuf bahawa Anwar mempunyai imaginasi sangat melampau dan ego kerana masih ingin menjadi Perdana Menteri meskipun parti pimpinannya kalah. Seolah-olah Anwar menolak takdir Allah.

Nampaknya Jusuf jauh lebih peka apa yang berlaku di Malaysia tentang gelagat politik Anwar tetapi pakatan pembangkang terus menobatkan Anwar sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen baru-baru ini tanpa menghiraukan isu integriti yang melingkari Anwar termasuk Karpal Singh sendiri.


Sepatutnya Anwar dan Karpal Singh saman Jusuf terhadap isu ini seperti rajinnya Anwar menyaman Utusan Malaysia terhadap isu lain. Jusuf tidak akan buat kenyataan seperti itu tanpa asas bukti dan maklumat yang kukuh.

Dr. Chandra Muzaffar sering membuat kenyataan mengenai penglibatan Anwar dengan pihak asing tetapi tidak pula dicabar oleh Karpal Singh supaya menarik balik atau minta maaf.

Mungkin agaknya kenyataan Jusuf boleh menyebabkan orang seperti Habibie, Adi Sasono, Yusmahindra akan mula bertanya siapa sebenarnya Anwar kerana mereka ialah kawan rapat sekian lama yang masih mengagumi Anwar sebagai tokoh unggul di Malaysia yang tidak ada cacat-celanya.

Parlimen sedang bersidang kini. Apakah akan ada ahli Parlimen membangkitkan isu ini di Parlimen untuk mendapat penjelasan daripada Anwar mengenainya.

Kerana isu dana dari luar negara adalah isu besar dan sensitif dari sudut keselamatan negara

Atau kalau berbangkit nanti penyokong Anwar akan mempertahankan Anwar dan menghubungkan ia adalah kerja UMNO seperti yang dilakukan oleh Anwar dan orang-orangnya terhadap isu-isu lain - menyalahkan orang lain untuk menyatakan ia adalah fitnah untuk menjatuhkannya. Kali ini datangnya dari Jusuf, orang penting di Indonesia dan rakan karib Anwar sekian lama.

Kalau rakan karib sudah hilang percaya kepada Anwar ia adalah sesuatu yang tidak baik bagi hari depan politik Anwar di Indonesia dan di Malaysia juga.

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor