Sabtu, 20 Julai 2013

Gempar...!!! Hujan batu di Bandar Seri Alam?

ORANG ramai melihat kerosakan yang berlaku akibat dihempap bongkah-bongkah batu yang berterbangan dari sebuah kuari berhampiran di Jalan Bukit 2, Bandar Seri Alam, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU - Suasana di Jalan Bukit 2, Bandar Seri Alam dekat sini, umpama 'hujan batu' apabila ketulan dan bongkah batu sehingga sebesar kereta berterbangan di udara petang ini.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 12.30 tengah hari itu menyebabkan suasana kelam-kabut apabila pekerja beberapa kilang berhampiran bertempiaran lari menyelamatkan diri daripada dihempap bongkah batu yang berterbangan ekoran kerja-kerja meletupkan batu di sebuah tapak kuari yang terletak di atas sebuah bukit.

Lebih malang, seorang pekerja kilang warga Nepal maut manakala 10 lagi mengalami kecederaan selepas terkena serpihan batu yang terpelanting akibat letupan kuat itu.

Penolong Pengarah Bomba dan Penyelamat negeri, Mohd. Rizal Buang berkata, kejadian itu turut memusnahkan sebuah substesen Tenaga Nasional Berhad (TNB), manakala 18 kenderaan dan 14 kilang di kawasan berhampiran turut mengalami kerosakan teruk.

Beliau berkata, pihaknya menerima laporan mengenai kejadian itu pada pukul 1.14 petang dan tiba di lokasi kejadian dalam masa 30 minit dengan kekuatan 37 anggota dibantu 16 anggota polis serta dua kakitangan TNB.

"Insiden ini berpunca daripada letupan kuat di kawasan kuari berhampiran dan serpihan batu itu kemudiannya terpelanting dalam jarak lingkungan satu kilometer.

"Dalam kejadian ini, pekerja Nepal berusia dalam lingkungan 30-an meninggal dunia di tempat kejadian akibat terkena serpihan batu, manakala 10 orang yang lain turut mengalami kecederaan dan kesemua mereka dihantar ke Hospital Sultan Ismail (HSI) untuk mendapatkan rawatan," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Beliau berkata, kerja-kerja mencari dan menyelamat kemudiannya dihentikan selepas mendapati kawasan berkenaan bebas daripada sebarang ancaman dan kerja-kerja syarikat kuari berkenaan turut dihentikan serta-merta.

Sementara itu, seorang pekerja kilang di kawasan itu, Sahwanda Sunoto, 24, berkata, ketika kejadian dia sedang menjalankan kerja-kerja rutin di bahagian pentadbiran sebelum terdengar bunyi gegaran yang kuat.

Katanya, ketika letupan pertama dia masih meneruskan kerjanya sebelum kedengaran bunyi letupan dan disusuli gegaran yang lebih kuat sebelum menyelamatkan diri ke bahagian bawah kilang kerana merasakan ada sesuatu yang tidak kena pada waktu itu.

"Apabila saya turun, dua batu bersaiz besar menembusi bahagian siling dan menghempap kerusi serta meja kerja saya. Saya sangat bernasib baik kerana sempat turun, kalau tidak saya sudah meninggal dunia," katanya.

Seorang lagi pekerja, Mohd. Zaidi Chik, 36, memberitahu, sebelum kejadian, dia berada di kawasan luar kilang sedang berehat sebelum terdengar letupan sebanyak dua kali dan bunyi kali kedua lebih kuat berbanding sebelumnya.

"Selepas letupan kali kedua itu, saya nampak batu-batu berterbangan di langit sebelum jatuh ke bumi seperti hujan batu. Kejadian itu menyebabkan empat pekerja lain yang berada di luar mengalami kecederaan di bahagian kepala, kaki dan anggota badan lain.

"Saya kemudiannya terus melarikan diri ke dalam kawasan bangunan bagi mengelakkan diri terkena serpihan batu-batu yang berterbangan itu," katanya.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor