Isnin, 14 Februari 2011

MB Khalid sibuk kerja 24 jam - Tiada masa untuk upacara angkat sumpah Khusrin!

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyifatkan majlis angkat sumpah rahsia Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri, Datuk Mohammed Khusrin Munawi bukan perkara terpenting dan tidak perlu disegerakan.

Menteri Besar Selangor itu berkata, hanya pihak akhbar yang menganggap majlis angkat sumpah rahsia itu sebagai penting sedangkan pada hakikatnya tidak. Menurut beliau, majlis tersebut akan tetap diadakan tetapi mengikut masa beliau memandangkan dirinya begitu sibuk kerana bertugas setiap hari termasuk hari Ahad.

“Ini pasal kerja, ini bukan perkara terpenting ( majlis angkat sumpah SUK )... Itu yang kadang-kadang saudara ( pemberita ) tidak faham.

Saya dilatih sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan kerja saya 24 jam di mana-mama pun saya kerja dan berfikir bagaimana nak bangunkan dan selesaikan banyak perkara termasuk hari ini iaitu hari Ahad."

“Jadi tak payah gaduh, perkara itu akan dilakukan... Tapi akhbar melihat perkara ini sebagai terpenting sedangkan peranan SUK sebagai salah satu daripada ahli pasukan kerana kita bukan main badminton tapi kita main bola sepak,” katanya.

Beliau ditemui selepas merasmikan Kursus Pengurusan dan Penggerak Belia Tempatan di Kompleks Belia dan Kebudayaan negeri di sini hari ini. Abdul Khalid berkata, beliau akan tetap meletakkan Mohammed Khusrin dalam pasukan kerjanya kerana mereka memang perlu bekerjasama tetapi itu semua mengambil masa.

Beliau juga menyalahkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sebagai punca kelewatan majlis angkat sumpah rahsia SUK berlaku.

“Adalah lebih baik JPA daripada awal bincangkan peranan Exco dan Menteri Besar dengan peranan JPA daripada awal lagi.

“Hubungan itu mesti dibuat... Kalau buat macam ini, kita buat ikut masa kitalah. Kalau bincang dulu sudah tentu majlis ini dapat dipercepatkan,” ujarnya.

Mengenai format baru mesyuarat mingguan Exco kerajaan negeri Abdul Khalid berkata, ia telah siap disusun. Majlis angkat sumpah rahsia Mohammed Khusrin masih belum diadakan walaupun telah lebih sebulan pelantikannya sebagai SUK.

Ini ekoran bantahan kerajaan negeri yang tidak berpuas hati dengan pelantikan beliau yang didakwa dibuat tanpa pengetahuan Menteri Besar sedangkan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah telah memberi perkenan baginda.

Bagi menunjukkan bantahan, kerajaan negeri mengadakan sidang khas Dewan Undangan Negeri untuk meminda Undang-undang Tubuh Negeri Selangor, bagi mengembalikan kuasa Sultan dan Menteri Besar dalam pelantikan SUK, Pegawai Kewangan Negeri dan Penasihat Undang-undang Negeri, yang berada di bawah bidang kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

Bagaimanapun sidang itu gagal kerana tidak mendapat persetujuan majoriti ahli Dewan.

Selepas kegagalan itu, Abdul Khalid kemudian dilihat mula ‘beralah’ apabila mengadakan pertemuan rasmi pertama dengan Mohammed Khusrin pada Isnin lalu bagi menjelaskan mengenai tugas-tugas SUK dan kemudian membuat sidang akhbar yang majlis angkat sumpah rahsia akan diadakan minggu depan.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor