Isnin, 31 Januari 2011

Pilihan raya kecil lawan pakat keluar ramai-ramai!

PILIHAN Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang menutup tirainya. Dalam keadaan hujan dan banjir, pengundi-pengundi Tenang tetap tenang keluar mengundi. Mungkin hujan lebat dan banjir yang membasahi Tenang bagi 'membasuh' segala 'kekotoran' sepanjang kempen PRK itu. Pelbagai kaedah digunakan untuk memancing undi sama ada oleh calon-calon yang bertanding atau para penyokong. Banyak fitnah, tohmahan yang dibangkitkan termasuklah isu peribadi calon. Ada yang sanggup membuka pekung di dada . Ada isu yang boleh diterima akal dan ada pula sengaja dibangkitkan bagi menjatuhkan imej calon. Isu peribadi menjadi sasaran apabila parti politik ketandusan modal untuk berkempen. Isu peribadi itu bukanlah bertujuan mahu 'membina' atau 'menegur' tetapi lebih kepada menjatuhkan imej atau kredibiliti seseorang. Mereka lupa kepada kehidupan seseorang manusia biasa yang tidak pernah sunyi daripada melakukan kesilapan.

Bagaimanapun isu yang menarik perhatian sudah tentulah mengenai pasangan sedondon iaitu calon Pas, Cikgu Mala (Normala Sudirman) dan suaminya, Cikgu Maarof Abd. Mutalib. Isu cuti cikgu di luar musim cuti sekolah menarik perhatian. Memang awal-awal lagi Cikgu Maarof sudah memberitahu bahawa beliau mengambil cuti untuk membantu isterinya berkempen. Cuma ketika itu, kebanyakan orang tidak tahu bahawa cuti yang dimaksudkan ialah cuti sakit (MC). Bukannya sehari dua tetapi 21 hari, yang boleh digambarkan bahawa beliau terlantar di hospital atau 'berehat' di rumah atau dikatakan di tahap kritikal. Namun hakikat sebenarnya beliau tetap gagah berkempen ke sana ke sini sehinggalah 'kisah benar' terbongkar.

Cikgu Maarof muncul semula semalam. Beliau memang berhak untuk bercuti tetapi cuti panjang ketika sesi persekolahan berlangsung menimbulkan sedikit persoalan.

Tetapi kalau tidak bercuti bagaimana hendak 'turun padang' membantu isteri? Takkan pula nak ponteng mengajar. Nanti orang kata guru kencing berdiri murid pula kencing berlari. Apa pun semuanya sudah berlalu. Diharapkan tidak ada pula pihak yang akan mengatakan tindakan Cikgu Maarof itu tidak salah, dibolehkan atas muslihat tertentu - 'melindungi' isteri semasa berkempen. Maklumlah sekarang ini, macam-macam petua dikeluarkan untuk 'menghalalkan' sesuatu. Kata orang mengikut peredaran semasa.

Kembali kepada PRK Tenang. Kali terakhir Johor yang dianggap tiang seri UMNO menghadapi PRK ialah pada 1989. Tetapi paling mencabar ialah pada 1988 selepas pendaftaran UMNO dibatalkan.

Mungkin kita boleh selak kembali beberapa PRK di Johor. Ujian pertama selepas UMNO dibatalkan, Mahkamah Tinggi Johor Bahru mengisytiharkan pilihan raya kawasan DUN Tanjong Puteri tidak sah. Maka PRK diadakan pada 5 Mac 1988 ketika UMNO 'tidak ada' ahli, cawangan atau bahagian. Bagaimanapun hasil kerjasama semua termasuk Menteri Besar Johor ketika itu, Muhyiddin Yassin dan Pengerusi Bilik Gerakan BN, Shahrir Samad (mengetuai UMNO Johor Bahru), BN menang dengan majoriti amat tipis iaitu 31 undi. Calon BN, Yunus Sulaiman mendapat 10,181 undi manakala Abdul Razak Ahmad (PSRM) memperoleh 10,150 undi. Enam bulan berikutnya, Shahrir pula mengosongkan kerusi Parlimen Johor Bahru yang dimenangi atas tiket BN pada PRU 1986. PRK diadakan pada 25 Ogos 1988. Beliau bertanding atas tiket Bebas menggunakan simbol kunci. Dalam kempen yang hebat dan sengit iaitu ketika ahli-ahli UMNO masih meratapi musibah yang menimpa UMNO, akhirnya Shahrir menang. Beliau memperoleh 23,581 undi mengalahkan calon BN, Mas'ud Abdul Rahman (10,968 undi) dan Abdul Razak Ahmad (PSRM) memperoleh 2,260 undi.

Satu lagi PRK berlangsung pada 20 Oktober 1988 iaitu di Parit Raja berikutan kematian penyandang. Tujuh calon bertanding iaitu BN dan Bebas. BN melalui calonnya Mohd Yasin Kamari menang dengan majoriti 413 undi apabila memperoleh 7,262 undi sementara calon Bebas, Hamdan Yahaya (6,849 undi) dan calon-calon lain (67, 42, 30, 13 dan 9 undi).

Tahun 1989, sekali lagi berlaku PRK - terakhir sebelum Tenang - iaitu di DUN Tambatan pada 5 Ogos 1989. PRK diadakan bagi mengisi kekosongan akibat kematian. Pada PRK itu, calon BN, Abdul Kadir Annuar menang dengan majoriti 1,075 undi mengalahkan calon Semangat 46, Lt. Jen. (B) Jaafar Onn serta dua calon Bebas lain. Begitulah beberapa siri PRK di Johor sebelum Tenang.

Selepas Tenang, siri PRK akan singgah pula di Merlimau, Melaka pada 6 Mac ini. Sekali lagi tumpuan kepada BN dan Pas. Mungkinkah PRK Merlimau yang terakhir. Adakah selepas Merlimau, pintu PRK akan diselak rapat-rapat sehinggalah pilihan raya umum mengambil tempatnya? Bagaimana pula dengan Pelabuhan Klang yang diisytihar kosong oleh Speaker DUN Selangor tetapi belum dibincangkan oleh SPR?

PRK kali ini selepas PRU merupakan satu rekod, terbanyak setakat ini. Bagaimanapun kerajaan masih bernasib baik. Sebabnya selain kematian dan peletakan jawatan yang menyebabkan PRK, dunia politik negara juga tidak habis-habis dengan siri keluar parti. Mujurlah mereka sekadar keluar parti dan menjadi wakil rakyat Bebas, bukannya meletak jawatan. Setakat ini 13 orang wakil rakyat meninggalkan parti politik iaitu hampir menyamai jumlah PRK.

Apakah akan ada lagi yang akan meninggalkan parti? Mungkin kita harus berterima kasih kepada 13 wakil rakyat ini yang tidak meletak jawatan. Jika tidak, lebih banyak wang terpaksa dibelanjakan untuk PRK. Pada masa yang sama, terlalu banyak PRK akan mewujudkan suasana yang tidak tenang dalam masyarakat. Ini disebabkan corak kempen yang semakin agresif sehingga boleh menjejaskan hubungan sesama masyarakat. Kekerapan PRK menyebabkan ramai yang asyik berpolitik.

Kepada Azahar Ibrahim, tahniah! Begitu juga kepada Menteri Besar, Abdul Ghani Othman yang memimpin jentera BN pada PRK Tenang. Semoga Tenang akan kembali tenang selepas ini.-UM.

Warna-warni politik
Torashah

1 ulasan:

UMNO PARTI PENJARA berkata...

sama2 pakat...











Tektik kotor - Beruk-beruk tua nak mampus Sinar Harian mahu membungkus masa depan generasi baru..
http://blog1malaysia.blogspot.com/


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor