Isnin, 12 Ogos 2013

DAP perlu jelaskan ketakutan pemilihan semula CEC?


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng didesak memberi penjelasan kepada kaum Cina ekoran 'ketakutan' beliau dan kroni-kroninya untuk mengadakan semula pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) yang didakwa dipenuhi penipuan dan penyelewengan.

Presiden Jaringan Cina Malaysia, Ng Lum Yong berkata, selain Guan Eng, bapanya Lim Kit Siang juga perlu tampil memberi penjelasan mengenai 'ketakutan' itu.

Menurut beliau, jika tidak bersedia melakukannya, kedua-dua ahli keluarga Lim itu harus menyatakan kepada seluruh rakyat terutamanya kaum Cina bahawa slogan ketelusan yang sering dilaung-laungkan mereka hanyalah kata-kata dan bukannya amalan parti tersebut.

"Kami semua tahu tindak-tanduk Guan Eng dan Kit Siang pada pemilihan CEC Disember tahun lalu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Isu pemilihan CEC parti itu tahun lalu menimbulkan keraguan kerana didakwa wujud penyelewengan oleh ahlinya sendiri apabila DAP dikatakan gagal memberikan notis kepada 753 delegasi yang merupakan ahli sah dan layak mengundi.

Isu itu juga menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan pemimpin dan bekas pemimpin sehingga ada yang bertindak membawa kes itu ke mahkamah.


Kontroversi pemilihan CEC DAP semakin menarik selepas pendedahan Laporan Ekuiti (Penipuan Pemilihan CEC) tulisan Father Augustus Chen yang menyatakan secara terperinci penipuan dalam pemilihan itu sejak 47 tahun lalu.

Dalam nada sinis, Lum Yong berkata, pihaknya teruja untuk melihat bagaimana Ketua Menteri Pulau Pinang dan bapanya itu terus melakukan penipuan dan sandiwara kepada kaum Cina di negara ini.

Katanya, sandiwara yang dilakukan kedua-dua ahli keluarga Lim mengenai isi kandungan surat Pendaftar Pertubuhan (ROS) pada 17 April lalu jelas menipu kaum Cina.

Selain itu, Lum Yong yakin aduan yang dibuat oleh kira-kira 50 ahli DAP mengenai penyelewengan CEC Disember lalu kepada ROS mempunyai asas yang kukuh.



Tambah beliau, ROS perlu mengambil kira nasib dan hak kumpulan minoriti dalam parti tersebut dan keputusan meminta DAP membuat pemilihan semula CEC adalah wajar supaya semua perwakilan yang sah diberi hak untuk mengundi.

"Mula-mula mereka bersandiwara akan menggunakan simbol Pas ketika penamaan calon pada pilihan raya umum lalu atas alasan ROS akan membatalkan pendaftaran mereka. Tetapi hingga kini ROS tidak berbuat demikian sebaliknya menggesa Guan Eng membuat pemilihan semula CEC.

"Sekarang mereka minta pula ROS untuk beri penjelasan kenapa perlu pemilihan semula dilakukan," katanya.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor