Rabu, 12 Disember 2012

Pengguna rayu isu air dibawa ke meja bulat?



Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri Selangor diminta duduk semeja bagi menyelesaikan masalah bekalan air di negeri itu yang semakin membimbangkan.

Langkah tersebut dilihat lebih penting berbanding menuding jari antara satu sama lain tanpa memikirkan kesan yang akan ditanggung oleh rakyat di negeri itu sendiri.

Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk N. Marimuthu berkata, isu air tidak akan selesai sekiranya kedua-dua pihak tidak mahu mengalah.

Ujarnya, adalah lebih baik sekiranya kedua-dua pihak memperhalusi masalah berkenaan agar isu itu tidak menghantui rakyat, seterusnya menjadi lebih serius dan sukar untuk diselesaikan.

"Situasi sekarang tidak ubah umpama 'gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah'. Yang 'mati' itu pelanduk atau rakyat sendiri manakala yang menang akan terus berkuasa.


"Ini bukan masalah baharu malah telah berlarutan sejak sekian lama. Sebelum ia semakin parah, saya merayu kepada kedua-dua pihak untuk berunding dan bekerjasama demi untuk kepentingan bersama," katanya di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Ahli Parlimen Pandan, Datuk Seri Ong Tee Keat yang membidas kerajaan negeri Selangor kerana gagal menguruskan bekalan air di negeri berkenaan.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Penjaja dan Peniaga Negeri Selangor, Ismail Sulaiman berkata, isu air di negeri berkenaan tidak seharusnya dipolitikkan mana-mana pihak demi untuk memancing undi semata-mata.

Ujarnya, perkara yang perlu diutamakan sepatutnya adalah kepentingan rakyat.

"Jika kedua-dua pihak kerajaan dan pembangkang bersetuju berbincang dan menangani masalah ini, kami sentiasa mengalu-alukan.

"Jangan sekadar hanya pandai menabur janji untuk menyelesaikan isu air ini demi meraih kepercayaan rakyat, namun tidak mampu melaksanakan apa yang telah dijanjikan," tegasnya.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor