Selasa, 17 Julai 2012

Masalah air Selangor semakin kritikal menjelang Ramadhan?



Kapasiti loji rawatan air yang kecil selain peningkatan penggunaan sumber itu saban hari antara faktor berlaku masalah bekalan air di negeri Selangor.

Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) memberitahu, jumlah pengeluaran air daripada 34 Loji Rawatan Air (LRA) di Selangor telah mencecah Kadar Pengeluaran Maksima atau Kapasiti Saliran Maksima iaitu 4,371 Juta Liter Sehari (JLH).

Justeru jumlah yang dicatatkan gagal menampung permintaan air semasa.

"Permintaan air yang terus meningkat tetapi Kapasiti Loji Rawatan Air tidak dipertingkatkan pada masa yang sama," kata sumber kepada AntaraPos.

Ekoran perkara itu, beberapa kawasan di Lembah Klang berhadapan dengan masalah gangguan bekalan air terutama di musim kemarau.

Taman Bukit Teratai, Taman Seraya dan Taman Mega Jaya yang terletak di Ampang merupakan antara kawasan yang terjejas sejak Isnin lalu.

Sehubungan dengan itu, sumber Syabas dipetik sebagai berkata syarikat konsesi tersebut telah mengaktifkan Pelan Tindakan Kecemasan sebagai langkah jangka pendek bagi memulihkan masalah gangguan bekalan air dengan kadar segera.

"Pelan Tindakan Kecemasan merangkumi apa tindakan yang perlu Syabas ambil untuk memastikan kita memulihkan bekalan air. Objekifnya, ia dapat selesaikan masalah air dengan cepat dan untuk penyelesaian jangka masa pendek," katanya lagi.

Dimaklumkan sehingga hari ini Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim masih
belum menyatakan sebarang keputusan untuk menyelesaikan masalah air yang semakin kritikal di negeri itu.

Malah Forum Air insiatif kerajaan Selangor awal bulan ini dilihat gagal mencapai kata putus untuk memastikan rakyat di negeri itu tidak menghadapi masalah air lebih-lebih lagi menjelang bulan Ramadhan.

Khalid baru-baru ini turut mengumumkan bahawa kerajaan negeri akan menghantar pasukan pakar untuk memantau masalah penyusutan sumber itu di Loji Rawatan Air Sungai Langat.

Katanya keputusan itu dibuat berdasarkan penemuan limpahan air di empangan yang didakwa melebihi 100 peratus namun masih mencetuskan masalah bekalan air kepada penduduk sekitar Selangor.

Semalam Kenyataan Pengarah Eksekutif Bahagian Hal Ehwal Korporat, Abdul Halim Mat Som mengesahkan bahawa kerajaan negeri belum menyatakan sebarang rancangan untuk menyiasat punca pengurangan air di loji empangan air terawat.

“Bila dia hendak buat pun kita tidak tahu, bila dia hendak lantik pun kita tidak tahu, buat masa ini tiadalah, kalau ada nanti adalah,” katanya ketika dihubungi.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor