Selasa, 13 Mac 2012

Perjuangan Shahrizat belum selesai!


Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil mengambil keputusan yang betul, bijak dan profesional dengan mengumumkan keputusan berundur sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat apabila tempoh pelantikannya sebagai Anggota Dewan Negara (Senator) tamat pada 8 April ini.

Jawatan itu adalah ‘lantikan Perdana Menteri’ Datuk Seri Najib Tun Razak maka ia patut diserahkan semula kepada Pengerusi Barisan Nasional itu.

Jelas, Shahrizat tidak mahu beliau menjadi beban kepada negara dan Perdana Menteri. Oleh itu semua ahli Pergerakan Wanita UMNO harus menghormati keputusan beliau.

Keputusan yang diambil oleh Shahrizat itu diyakini tanpa desakan dan tekanan daripada mana-mana pihak terutama pembangkang.

Pengumuman yang dibuat selepas merasmikan Majlis Karisma Keluarga: Jalinan Kasih” di Taman Tema Desa Waterpark di ibu negara petang semalam memperlihatkan Shahrizat sudah bersedia dan tenang untuk mengumumkan keputusan yang ‘berat’ itu.



Bagi seorang menteri dalam Kabinet, keputusan yang diambil Shahrizat sudah pastinya berat untuk dilakukan namun selepas memikirkan dari segenap aspek terutamanya dalam soal parti sudah pastinya ia dilihat cukup berani.

“Saya mahu melakukan perkara yang betul. Saya berfikir untuk diri saya sekarang, perkara yang betul ialah berundur sebagai menteri Kabinet. Masanya telah tiba.

“Saya juga mahu memastikan bahawa apa jua keputusan yang saya buat adalah keputusan yang tepat. Ia adalah keputusan saya sendiri,” kata Shahrizat.

Bagaimanapun jawatan sebagai Ketua Pergerakan Wanita UMNO akan kekal dipegangnya sehingga pemilihan akan datang. Ini kerana ia hak organisasi wanita UMNO yang dipilih secara demokrasi.

Begitu juga jawatan Ketua Wanita Barisan Nasional (BN) kerana ia selari dengan kedudukan Ketua Wanita UMNO dalam komponen Wanita BN.


Banyak pihak mengaitkan pengunduran Shahrizat itu dipercayai ada kaitan dengan isu Perbadanan Fidlot Nasional (NFCorp) yang membabitkan ahli keluarganya.

Siasatan isu NFCorp masih berjalan maka tepatlah Shahrizat melepaskan jawatan Kabinetnya dan sebelum itu pun beliau telah mengambil cuti pada 13 Januari lalu. Apa pun Shahrizat telah mendahulukan kepentingan awam daripada kepentingan jawatan rasminya dalam Kabinet.

Walaupun kes NFCorp belum selesai siasatannya tetapi beliau mahu persepsi rakyat terhadap dirinya dan kerajaan diperbetulkan. Beliau telah mengorbankan jawatannya dan ia wajar dihormati.

Sungguhpun tidak lagi berjawatan menteri, perjuangan Shahrizat belum selesai. Ketua Wanita UMNO diyakini akan terus menggalas tanggungjawab memimpin jentera pilihan raya wanita untuk memastikan BN memenangi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.

Siapa mahu nafikan kegigihan Shahrizat memandu jentera wanita dan menjadinya benteng terkuat bagi BN.

Idea dan tenaganya masih ditagih oleh rakyat.-UMO

Warna-warni politik
Torshah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor