Khamis, 12 Mei 2011

Sultan Selangor rasmi pusat khas golongan istimewa!

Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan merasmikan rumah Persatuan Kanak-Kanak Istimewa di Ampang Kuala Lumpur, semalam. Turut hadir Tengku Puteri Nor Zehan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (kanan).

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini merasmikan Rumah Pertubuhan Kanak-Kanak Istimewa (SCSOA) Jalan Ampang, iaitu sebuah pusat khas penjagaan golongan istimewa.

Baginda kemudiannya dibawa melawat keseluruhan pusat tersebut termasuk bilik sensori Ronald McDonald yang dibina khusus untuk membantu merangsang deria dan mewujudkan perasaan tenang dan selesa kepada kanak-kanak istimewa di situ.

Hadir sama, Tengku Puteri Nor Zehan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah yang juga penaung bagi Rumah SCSOA berkenaan.

Turut hadir, Duta Kemboja, Puteri Norodom Arunrasmy dan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Ampang Jaya, Datuk Mohammad Yacob.

Presiden SCSOA, Christine Wong berkata, pihaknya menghargai jasa Puteri Nor Zehan yang turut bersama bertungkus-lumus dalam usaha pembinaan pusat berkenaan.

Sebelum ini bangunan itu hanyalah sebuah pusat kecil dan tidak dilengkapi dengan sebarang peralatan yang sesuai untuk kanak-kanak istimewa.

Menurut Christine, pusat yang ditubuhkan pada 1999 dengan hanya tiga orang kanak-kanak kini mencapai tahap boleh dibanggakan apabila seramai 60 kanak-kanak dan termasuk beberapa pesakit istimewa dewasa ditempatkan di pusat itu.

"Pusat ini turut menerima sukarelawan dari seluruh dunia dan kini kita mempunyai sukarelawan dari United Kingdom dan pelajar dari Sekolah Antarabangsa Kuala Lumpur," katanya pada majlis pembukaan SCSOA di sin.

Jelas beliau, Persatuan Kebajikan Ronald McDonald Malaysia memperuntukan sebanyak RM80,000 bagi membina dan menyediakan kelengkapan khas bagi bilik sensori yang merupakan ruangan keperluan utama pendidikan untuk kanak-kanak istimewa.-UM.

Warna-warni politik
Torashah

1 ulasan:

Iamwhoiam berkata...

Good sharing, Special Children Society of Ampang (SCSOA) is a centre that cares for children with special needs to equip them with the skills necessary to be a part of society, see detail at:
http://kidbuxblog.com/ronald-mcdonald-sensory-room-heightens-the-senses-of-the-developmentally-challenged/





Best Regards,
Your favorite Split Queen Box Springs or split queen box spring bedframe selection.


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor