Ahad, 31 Januari 2010

PKR perlu kaji kerjasama dengan DAP!

Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim menggesa kepimpinan tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengkaji semula kedudukan dan kerjasama parti itu dengan DAP di Pulau Pinang.

Menurutnya, setelah mendedahkan sikap Ketua Menteri, Lim Guan Eng sebagai pemimpin cauvinis, diktator dan berfikiran bahaya, kepimpinan tertinggi PKR perlu mengambil langkah terbaik demi kelangsungan parti itu.

Beliau yang juga bekas Pengerusi PKR Pulau Pinang berkata, dasar yang dibawa Guan Eng sejak memerintah Pulau Pinang telah memberi masalah kepada pemimpin PKR di negeri itu yang kebanyakannya bertanggungjawab terhadap kawasan dan masyarakat Melayu.

‘‘Guan Eng kata dia khalifah, khalifah apa kalau gerai-gerai tanpa lesen milik peniaga Melayu ditarik balik dan premis mereka dirobohkan. ‘‘Tidak timbul persoalan mengenai tindakan saya seterusnya, cuma dengan pendedahan ini, saya serahkan kepada kepimpinan tertinggi PKR untuk mengkaji kedudukan PKR di Pulau Pinang,’’ katanya.

Sebelum itu : Zahrain pertahan dakwaan

Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim tetap mempertahankan kenyataannya yang mendakwa Ketua Menteri, Lim Guan Eng seorang yang cauvinis, diktator dan berfikiran bahaya.
Menurut bekas Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pulau Pinang itu, beliau tidak mempunyai sebarang agenda peribadi apabila mengeluarkan kenyataan tersebut sebaliknya mahu menjaga kepentingan negeri itu.

Tegasnya, jika ada pihak yang cuba menuduh tindakan tersebut bersifat peribadi atau mengaitkan keluarganya dalam pemberian tender bagi pengurusan Kelab Golf Bukit Jalil, beliau tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang. Menurutnya, beliau percaya ramai lagi pemimpin dalam pakatan pembangkang yang bersetuju dalam perkara itu sekali gus menggesa mereka supaya tidak lagi berkompromi dengan Setiausaha Agung DAP itu.

‘‘Siapa yang kenal lama dengan Guan Eng pasti tahu apa yang saya cakap itu sememangnya benar, jadi cukup-cukuplah daripada nak terus mempertahankannya. ‘‘Ingin ditegaskan bahawa saya tidak obses dengan pangkat atau sebagainya, saya cakap apa yang betul, Pulau Pinang memang tak perlu orang macam itu,” katanya kepada Mingguan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.

Pada masa sama, beliau menyeru kepimpinan PKR tidak berkompromi dengan rakan lain dalam pakatan pembangkang semata-mata untuk mengejar jawatan Perdana Menteri. Tegasnya, pemimpin PKR termasuk Penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak boleh lari daripada agenda yang telah dipersetujui sebelumnya, iaitu untuk melakukan reformasi dalam pelbagai bidang di negara ini.

Kata Mohd Ali Rustam : Itulah Guan Eng sebenar

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam bersetuju dengan dakwaan bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng adalah seorang pemimpin yang cauvinis dan diktator.
Menurutnya, Guan Eng bukan sahaja tidak disukai oleh penduduk Pulau Pinang selepas menerajui negeri itu, bahkan DAP Melaka dan orang negeri berkenaan pun tidak sukakannya.

Sebab itulah katanya, Guan Eng tewas ketika bertanding jawatankuasa DAP Melaka sebelum pilihan raya umum lalu. “DAP Melaka pun tak nak beliau, orang Melaka pun tak nak dia. Mereka tahu Guan Eng seorang yang kasar, autokrasi, kuku besi, cakap dia sahaja yang betul dan cakap orang lain semua salah,” ujarnya. Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Pendidikan Juara Rakyat 1Malaysia 2010 anjuran Biro Pendidikan UMNO Bahagian Kubang Pasu di Dewan Wawasan di sini hari ini.

Hadir sama pada majlis itu Ketua UMNO Bahagian Kubang Pasu, Datuk Wira Mohd. Johari Baharom yang juga merupakan Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.
Mengulas dakwaan Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang itu seorang diktator, Mohd. Ali berkata, itulah sifat Guan Eng yang sebenarnya.

Beliau turut memberikan beberapa contoh lain mengenai perangai kuku besi Guan Eng termasuk dalam isu gerai peniaga kecil Melayu di Pulau Pinang yang dirobohkan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT). Dakwanya, Guan Eng juga bertindak ‘mencengkam’ para pemimpin Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di negeri itu sehingga mereka sukar untuk bersuara.

“Sebab itu Zahrain terpaksa bangun menyatakan rasa tidak puas hati beliau,” katanya. Sehubungan itu, katanya, elok Guan Eng melepaskan jawatan sebagai Ketua Menteri kerana beliau tidak layak menerajui Pulau Pinang.

Itulah warna sebenar Lim Guan Eng!!!

Warna-warni Politik

Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor