Sabtu, 10 Oktober 2009

Taktik takutkan pengundi, halang demokrasi!

ESOK Ahad ( 11-10-2009 ) kira-kira 13,664 pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang akan keluar menunaikan tanggungjawab mereka sebagai pengundi. Mereka akan menentukan siapakah wakil rakyat yang akan mewakili mereka.

Wakil rakyat yang akan memperjuangkan nasib dan setiap masalah yang dihadapi. Esok juga para pengundi terbabit akan menentukan bahawa demokrasi di negara ini masih subur. Masih menjadi asas kepada kerajaan Barisan Nasional, walaupun mereka telah berdepan dengan beberapa siri kekalahan pada pilihanraya kecil.

Para pengundi berdaftar tersebut perlu diberi kebebasan untuk memilih calon yang mereka suka tanpa dipengaruhi atau diancam. Namun sejak kebelakangan ini, budaya samseng, mengugut dan mengancam seolah-olah sudah menjadi trend terutama di pihak pembangkang.
Setiap kali pilihan raya pasti akan ada yang menjadi mangsa pukul, ugutan dan sebagainya. Kita biasa mendengar bagaimana penyokong parti tertentu melakukan sekatan jalan raya pada waktu pilihan raya termasuk menghalang bas membawa pelancong dengan menuduh mereka adalah pengundi hantu.

Itu belum diambil kira khidmat pesanan ringkas (SMS) yang mengancam ketenteraman awam pada setiap pilihan raya kecil. Pilihan Raya Kecil DUN Bagan Pinang bermula lancar tanpa sebarang insiden yang boleh mengeruhkan suasana atau mencetuskan suasana tegang. Petugas-petugas parti yang bertanding iaitu BN dan Pas tidak ada masalah untuk menjalankan tugas mereka.

Kadang-kadang sebelah menyebelah mereka memasang poster dan bendera. Tidak timbul rasa marah atau sakit hati. Masing-masing menjalankan tanggungjawab untuk memenangkan calon masing-masing atas nama demokrasi. Bagaimanapun mungkin disebabkan kedudukan di Bagan Pinang yang kelihatan tidak memihak kepada kumpulan tertentu, maka pendekatan agresif mula digunakan.

Tuduhan-tuduhan liar termasuk serangan ala komando oleh ahli Pergerakan Pemuda UMNO dilemparkan. Cerita yang sejengkal mula dipanjang menjadi sedepa. Pergaduhan kecil yang sekadar membabitkan pergantungan poster dikatakan satu serangan termasuk kononnya menggunakan pedang samurai hingga menyebabkan kecederaan serius.

Tetapi dalam laporan polis yang dibuat, lain pula cerita. Nama orang yang kononnya cedera tidak pula disebut. Kalau benar cedera hingga kena mendapat rawatan, tentu ada nama. Dan tentu juga akan ada pemimpin yang pergi melawat kerana ia bahan terbaik untuk kempen.
Malah pemimpin yang mendakwa adanya serangan dan ada mangsa cedera juga tidak mengemukakan nama mangsa. Maknanya kebenaran tuduhan itu boleh dipertikai.

Mungkin ia sekadar cerekarama untuk menakut-nakutkan penduduk di Bagan Pinang yang hidup dalam aman damai. Polis pula memberitahu gambar yang disiarkan tidak sama dengan nama mangsa yang dilapor. Semua ini menimbulkan tanda tanya kenapa cerita-cerita begini disebarkan?

Ia disertai pula dengan penyebaran SMS yang mengajak semua ahli Pemuda Pas untuk turun ke Bagan Pinang bagi melancarkan fisabilillah terhadap UMNO. SMS yang disebarkan itu lebih kepada usaha untuk menakut-nakutkan pengundi supaya tidak keluar mengundi esok. Ini merupakan antara usaha terdesak kumpulan tertentu selepas menyedari sokongan yang diterima daripada penduduk tempatan tidak seperti diharapkan.

Bayangkan apabila ceramah oleh pemimpin tersohor hanya dihadiri oleh 20 orang sahaja. Malah ceramah-ceramah lain yang penuh dengan maki-hamun, carut-mencarut dan mendedahkan aibkan orang juga kurang mendapat sambutan. Sebab itu usaha terakhir dan usaha terdesak ialah menakut-nakutkan pengundi. Ia supaya pengundi takut dan tidak keluar menunaikan tanggungjawab masing-masing.

Ini merupakan helah untuk menghalang proses demokrasi di Bagan Pinang. Sepatutnya berilah kebebasan kepada rakyat untuk membuat pilihan. Kalah atau menang merupakan perkara biasa dalam pilihan raya. Perlu diingat, sistem pilihan raya di negara ini tidak memihak kepada BN. Sebab itu BN hilang empat negeri pada pilihan raya umum lalu. Malah daripada lapan pilihan raya kecil selepas Pilihan Raya Umum 2008, BN hanya menang satu kerusi. Itu membukti proses demokrasi berjalan lancar. Jangan mencemarkan proses demokrasi itu dengan budaya samseng dan mengugut hingga rakyat ketakutan untuk menunaikan tanggungjawab mereka memilih kerajaan.

Warna-warni politik
Torashah.



3 ulasan:

Senjaliza berkata...

PAS pelu kembali ke landasan perjuangannya, Islam yang sebenar, BUKAN liberalisasi yang ditanamkan oleh kuncu-kuncu DSAI dalam PAS. PKR bakal hancur sebelumpun Pakatan Rakyat terdaftar. PRU 13. PR bakal hangus...Sabah Sarawak tetap BN. Semenanjung PR lawan BN dan Makhal Sakti. Anwar sudah di Penjara...Jika PAS tak mampu membaca ini, PAS akan terpalit kebusukan DAP dan PKR dan akan bakal runtuh...

Senjaliza berkata...

BTW. TQ kerana mempopularkan gambar rekaan saya. Teruskan...

torashah berkata...

Salam Sis..Thank you for the photo. Hidup BN!!!


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor