Rabu, 19 Ogos 2009

Tapak Kuil Pernah Di Pohon Oleh Skuad Penyelamat Malaysia!

Sebenarnya tapak kuil itu pernah di pohon oleh Skuad Penyelamat Malaysia untuk dijadikan sebagai pusat latihan dan bilik gerakan mereka, memang pada asalnya tapak yang sebesar itu telah diperuntukan oleh kerajaan negeri sebelum ini untuk Skuad Penyelamat Malaysia, tapi selepas kemenangan Pakatan Haram, tapak itu telah di berikan kepada orang India yang tak sampai pun 100 orang untuk di bina kuil mereka.

Bekas Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Salamon Selamat berkata, kuil tidak boleh dibina di tapak di Seksyen 23 dekat sini seperti yang diputuskan oleh kerajaan negeri kerana pelan pembangunan tidak memasukkan pembinaan rumah ibadat di kawasan tersebut.

Menurutnya, pembangunan di sesuatu kawasan mesti mengikut perancangan yang telah dipersetujui setelah melalui proses hebahan dan diwartakan oleh pihak berkuasa.

Ekoran itu jelasnya, tindakan kerajaan negeri mahu meneruskan pembinaan kuil itu adalah tidak betul dan menyalahi proses undang-undang.''Mengikut peraturan, jika mahu membuat projek yang tidak dinyatakan dalam pelan pembangunan, maka pendengaran awam perlu dilakukan terlebih dahulu.''Dari situ baru diputuskan sama ada projek itu boleh diteruskan atau sebaliknya.

Tetapi kerajaan negeri telah membuat keputusan membina kuil itu tanpa membuat pendengaran awam," katanya ketika dihubungi di sini hari ini. Salamon pernah menjadi Datuk Bandar Shah Alam dari tahun 2002 hingga 2004.

Beliau mengulas tindakan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang tetap dengan keputusan untuk membina kuil itu di situ bagi memindahkan kuil dari Seksyen 19.Salamon berkata, seingat beliau, sebenarnya satu tapak baru bagi memindahkan kuil di Seksyen 19 itu telah diluluskan di Seksyen 26.

Malah, tambahnya, tanah milik Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) itu telah diratakan dan hanya menunggu proses pemindahan kuil tersebut sahaja.''Namun apabila bertukar kerajaan negeri, perancangan itu dibatalkan dan digantikan dengan tapak baru di Seksyen 23," ujar beliau.

Katanya, ekoran itu, tindakan kerajaan negeri tetap mahu membina kuil di Seksyen 23 adalah tidak adil kerana tidak mengambil kira perasaan penduduk Islam selain melanggar proses undang-undang.

Warna-warni Politik
Torashah

1 ulasan:

Lin berkata...

SALAM

SEMPENA MENYAMBUT BULAN RAMADHAN INI SAYA INGIN MENGAMBIL KESEMPATAN UNTUK MEMOHON MAAF ATAS KEKASARAN BAHASA SEMASA MEMBERI ULASAN KEPADA SAUDARA-SAUDARA SEKALIAN

SEMOGA RAMADHAN INI DAPAT MENYATUKAN HATI UMAT ISLAM DI MALAYSIA INI...

SALAM SEJAHTERA


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor