Ahad, 22 Februari 2015

Hudud: Tiada sebab ikut DAP?


Pas terus menyemarakkan sengketa dengan DAP apabila berikrar tidak akan berganjak sedikit pun dalam usaha melaksanakan hukum hudud di Kelantan walaupun ditentang keras oleh sekutunya itu.

Tanpa mempedulikan sedikitpun kritikan DAP, Pemangku Timbalan Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr. Mahfodz Mohamad berkata, adalah menjadi hak Pas untuk berbuat demikian apatah lagi perkara itu merupakan tuntutan dalam agama Islam.

“Apabila rakan sekutu kita dalam pakatan pembangkang iaitu DAP mengugut dan memberi arahan supaya tidak menyebut mengenai hudud dalam pilihan raya akan datang, kita tidak akan ikut mereka kerana hudud itu merupakan perintah Allah.

“Dewan Ulama 100 peratus akan mempertahankan undang-undang Islam termasuk hudud kerana ia perintah Allah bukan perintah DAP. Kenapa kita nak ikut DAP,” katanya ketika berucap menggulung sesi perbahasan majlis Multaqa Ulama Semalaysia II di Stadium Tertutup MPSJ, Serdang Jaya, dekat sini hari ini.

Menurutnya, dasar dan matlamat Pas berbeza dengan DAP walaupun kedua-dua parti mahu menuju ke Putrajaya kerana selain kejayaan dalam pilihan raya, parti itu mahu meneruskan dasar Islam yang telah diperjuangkan sejak tahun 1951.

Dalam pada itu, Dr. Mahfodz berkata, Dewan Ulama menyokong penuh usaha Kerajaan Pas Kelantan yang mahu membawa Rang Undang-Undang Persendirian mengenai hukum hudud ke Dewan Rakyat pada bulan depan.

Katanya, perkara itu merupakan antara detik-detik yang ditunggu kerana Pas telah memperjuangkan hudud sejak sekian lama dan enakmen negeri Kelantan mengenai hukum tersebut juga sudah lebih 23 tahun diluluskan.

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan:


Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor

Bertempat di Bandar Saujana Utama, Kuala Selangor